Met welke soort buitenzonwering houd ik het huis zo koel mogelijk?

De zon staat van kort na zonsopkomst tot ongeveer half vijf op de achterkant van mijn huis. In de zomer wordt het daardoor erg warm in huis.

Het helpt wel wat als ik de gordijnen gesloten houd, maar dat is niet voldoende. Daarom overweeg ik nu buitenzonwering aan te leggen.

Ik ken screens, rolluiken en zonneschermen. Die laatste zijn er dan weer als markies, uitvalscherm en knikarmscherm, maar dat zal voor de effectiviteit weinig uitmaken, vermoed ik.

Mijn vraag is nu: hoe effectief zijn screens, rolluiken en zonneschermen, als je die met elkaar vergelijkt?

Ofwel: met welke soort buitenzonwering houd ik het huis zo koel mogelijk?

Toegevoegd na 1 minuut:

Voor zover het van belang is:
De ramen variëren van enkelglas in metalen kozijnen via oud (ruim 10 jaar) HR dubbelglas tot zeer modern (twee jaar oud) HR++ dubbelglas.

Toegevoegd na 17 uur:

Dus stel:
--  Temperatuur van de buitenlucht: 25 °C.
--  Temperatuur binnen, zonder buitenzonwering: 33 °C.

Welke binnentemperatuur zou ik bereiken
--  met screens?
--  met rolluiken?
--  met zonneschermen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat Freekfluweel in de reacties aangeeft (reden bekend) zou ik juist wel gaan voor de rolluiken. Het is inderdaad wel een bunker maar erg effectief tegen warmte. Kijk naar de huizen in de warmere landen, echt veel woningen met rolluiken (met name Italië). Ik heb een tijdje op Cyprus gewoond/gewerkt, ik dacht in eerste instantie dat ze het deden voor de beveiliging. Dit was echt secundair, gaat om de warmte te weren. En effectief heb ik bemerkt. Een rolluik heeft het voordeel dat er ruimte tussen de ruit en de rolluik zit. De ruimte en lucht hiertussen fungeert als een natuurlijke isolatie. De convectie gaat niet meer van de warmte buiten rechtstreeks naar het raam. Het wordt, zoals hierboven beschreven, tegengehouden/geabsorbeert door de rolluik en moet dan nog door een luchtlaag heen. De zonneschermen hebben dit natuurlijk maar significant minder effect mbt warmtewering. Dit in tegenstelling tot de lamellen van de rolluiken zelfs geïsoleerd te verkrijgen zijn. En mooi plusje: achterzijde van de woning is het meest geliefd bij inbrekers :-) En ander idee: waarom geen airco? Die zijn tegenwoordig erg goed en niet meer zo duur in aanschaf en verbruik.

De warmte komt binnen door de muren heen. Via het dak. Door indirecte zonnestraling ( zonnescherm) Door indirecte zonnestraling via screens. Door directe zonnestraling. Het dak goed isoleren, kan veel schelen. De muren isoleren, kan veel schelen. Alle directe zonnestralen tegen houden door middel van luiken is ver weg het beste. En natuurlijk overal dubbel glas. Veel warmte komt gewoon via het glas binnen, net als in de winter veel warmte naar buiten verloren gaat door enkel glas. Je kunt er dus veel aan doen voor een tijdje de warmte buiten te houden. Duurt het langer dan een week, dan komt de warmte uiteindelijk toch binnen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100