Met welke soort buitenzonwering houd ik het huis zo koel mogelijk?

De zon staat van kort na zonsopkomst tot ongeveer half vijf op de achterkant van mijn huis. In de zomer wordt het daardoor erg warm in huis.

Het helpt wel wat als ik de gordijnen gesloten houd, maar dat is niet voldoende. Daarom overweeg ik nu buitenzonwering aan te leggen.

Ik ken screens, rolluiken en zonneschermen. Die laatste zijn er dan weer als markies, uitvalscherm en knikarmscherm, maar dat zal voor de effectiviteit weinig uitmaken, vermoed ik.

Mijn vraag is nu: hoe effectief zijn screens, rolluiken en zonneschermen, als je die met elkaar vergelijkt?

Ofwel: met welke soort buitenzonwering houd ik het huis zo koel mogelijk?

Toegevoegd na 1 minuut:

Voor zover het van belang is:
De ramen variëren van enkelglas in metalen kozijnen via oud (ruim 10 jaar) HR dubbelglas tot zeer modern (twee jaar oud) HR++ dubbelglas.

Toegevoegd na 17 uur:

Dus stel:
--  Temperatuur van de buitenlucht: 25 °C.
--  Temperatuur binnen, zonder buitenzonwering: 33 °C.

Welke binnentemperatuur zou ik bereiken
--  met screens?
--  met rolluiken?
--  met zonneschermen?

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Wonen
9.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rolluiken houden ook de dieven buiten maar die stralen wel de warmte van de zon door. Zou kiezen voor zonneschermen, ziet er ook wat vriendelijker uit.
Cryofiel
8 jaar geleden
Met rolluiken woon je al snel in een soort bunker, dat klopt. Maar die esthetische afweging zal ik zelf moeten maken. Waar ik hulp bij zoek, is de inhoudelijke afweging: welke soort geeft de beste temperatuurreductie? Een ander nadeel van rolluiken is dat ik 's ochtends, als de lucht nog koel is, het huis graag door wil laten waaien, ook als de zon al op mijn huis schijnt. Met zonneschermen lukt dat doorwaaien tegelijk met het buitenhouden van de zon, met rolluiken lukt dat niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem je electrisch bedienbare zonneschermen met een schakelklok!
Cryofiel
8 jaar geleden
Da's inderdaad één van de mogelijkheden waar ik aan heb zitten denken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bij slecht weer heb ik toch geen bescherming tegen de zon nodig?
Cryofiel
8 jaar geleden
Oké. Dus wind- en regenmeter om een zonnescherm binnen te halen als het gaat waaien of regenen - zulke meters ben ik al tegengekomen, dus die zijn te koop. Of rolluiken / screens die je ook bij wind en regen naar beneden kunt laten. Met als nadeel dat die niet alleen de zon buiten houden als het mooi weer is, maar ook het koele ochtendbriesje dat mijn huis zou kunnen koelen als ik geen rolluik maar een zonnescherm zou hebben gehad.
paulus811
8 jaar geleden
Je zou een airco kunnen overwegen als het binnen te warm wordt. Daar is geen zonwering tegen bestand. De warme lucht van buiten komt onherroepelijk de woning in. Als je een goede neemt van bijvoorbeeld Daikin hoor je deze nauwelijks en hoeft het ook niet perse een lelijk ding aan de muur te zijn. En volgens mij is een zonnescherm bedoeld om in de schaduw op een terras te kunnen zitten, screens hebben een ander doel.
Cryofiel
8 jaar geleden
Airco is inderdaad een optie. Maar eerst wil ik zonwering bekijken. Zonnescherm werkt - ook al is het doel eigenlijk anders. Ik zou graag willen weten *hoe goed* het werkt voor het door mij beschreven doel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb bij mijn verhuizing van een 1e etage [zon 8.00-17.00 op achterkant woon+slaapkamer] naar een parterre [zon 13.30-ondergang] mijn oranje zonwering meegenomen, de kleur is niet mijn keuze, is het vriendelijkst qua licht, maar blauw is koeler! qua kleur ja, maar ook effectief in temperatuur. Vriendin heeft airco aangeschaft [6e - grootste deel vd dag] woonkamer en slaapkamer, had al lamellen en is nu happy. Advies: indien mogelijk zonnescherm [uitval is voldoende] + airco.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moet je wel thuis zijn met een zonnescherm, want komt er tijdens een hete dag plotseling een onweersbui, kan je hem mogelijk daarna in de tuin vinden, of zo verwrongen dat hij niet meer dicht kan.
Dus voor mensen die overdag, op het heets van de dag niet thuis zijn, zijn zonneschermen die uit staan een groot risico.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wimkees, in een zware zomerse onweerbui, is er vaak zeer plotseling een heftige wind, soms zelfs windhoos, dan is het systeem echt wel te laat met sluiten.
Heb het ooit op een nieuw tuincentrum meegemaakt, toen er zeer plotseling een maartse hagelbui kwam opzetten, voordat de ramen dicht waren kwam er een vracht hagel de kas binnen, met een grote schade als gevolg aan meubilair en kleding dat dit tuincentrum ook verkocht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb in 30 jaar nog niet zo'n zware onweersbui mee gemaakt. Wel regenbuien, maar met zomers weer is 't scherm snel opgedroogd, al doe ik altijd m'n best om het liever op te halen [hierdoor slijt een scherm te snel tenslotte].

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat Freekfluweel in de reacties aangeeft (reden bekend) zou ik juist wel gaan voor de rolluiken. Het is inderdaad wel een bunker maar erg effectief tegen warmte.

Kijk naar de huizen in de warmere landen, echt veel woningen met rolluiken (met name Italië). Ik heb een tijdje op Cyprus gewoond/gewerkt, ik dacht in eerste instantie dat ze het deden voor de beveiliging. Dit was echt secundair, gaat om de warmte te weren. En effectief heb ik bemerkt.

Een rolluik heeft het voordeel dat er ruimte tussen de ruit en de rolluik zit. De ruimte en lucht hiertussen fungeert als een natuurlijke isolatie. De convectie gaat niet meer van de warmte buiten rechtstreeks naar het raam. Het wordt, zoals hierboven beschreven, tegengehouden/geabsorbeert door de rolluik en moet dan nog door een luchtlaag heen. De zonneschermen hebben dit natuurlijk maar significant minder effect mbt warmtewering. Dit in tegenstelling tot de lamellen van de rolluiken zelfs geïsoleerd te verkrijgen zijn.

En mooi plusje: achterzijde van de woning is het meest geliefd bij inbrekers :-)
En ander idee: waarom geen airco? Die zijn tegenwoordig erg goed en niet meer zo duur in aanschaf en verbruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In warme landen zie je bijna alleen maar rolluiken +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thanks vd +

Andere antwoorden (1)

De warmte komt binnen door de muren heen.
Via het dak.
Door indirecte zonnestraling ( zonnescherm)
Door indirecte zonnestraling via screens.
Door directe zonnestraling.

Het dak goed isoleren, kan veel schelen.
De muren isoleren, kan veel schelen.
Alle directe zonnestralen tegen houden door middel van luiken is ver weg het beste.
En natuurlijk overal dubbel glas.
Veel warmte komt gewoon via het glas binnen, net als in de winter veel warmte naar buiten verloren gaat door enkel glas.
Je kunt er dus veel aan doen voor een tijdje de warmte buiten te houden.
Duurt het langer dan een week, dan komt de warmte uiteindelijk toch binnen.