Krijg ik spontaan bijen in mijn kast?

Als ik een bijenkast in mijn boomgaard zet, komen er dan spontaan bijen in of is het plaatsen van een koningin noodzakelijk?
Ik wil geen honing winnen, het is alleen voor bestuiving.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Het beste antwoord

Nee, de kans dat er "zomaar" een bijenvolk in trekt is vrijwel 0. Daar zul je een imker voor moeten raadplegen, die een van zijn bewoonde kasten bij jou stalt.
Overigens, ook solitaire bijen, hommels en nog vele andere insecten kunnen voor bestuiving zorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gesp; Dat is dan raar, want hoe deden die bijen het dan toen de mens nog geen bijenkast of korf gebruikten?
Ik lees in de geschiedenis dat de mens begonnen is als honingjager voor dat ze korven gingen maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een koningin uitvliegt, neemt ze een stel werksters mee. Zij zoekt een plekje en daar ontstaat een nieuw volk. Het zou natuurlijk wel héél toevallig zijn (vandaar in mijn antwoord "de kans is vrijwel 0") als ze nou net jóuw kast kiest.
Die bijen kunnen dus best zonder menselijk ingrijpen verder. Bijvoorbeeld in een holle boom en tegenwoordig komt het ook wel eens voor dat een spleet in een spouwmuur wordt gekozen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvulling:
Die koningin rust, vóór ze goede plek heeft gevonden, ook af en toe eens even uit. Op zo'n moment (je ziet dan een heleboel bijen op een kluitje en vlak bij elkaar rondvliegen) kun je een imker bellen die het volk dan schept. Dat scheppen mag je bijna letterlijk nemen: hij veegt de hele groep in een groot schepnet en stopt ze daarna in een korf. Uiteraard draagt die imker beschermende kleding, want die bijen zijn helemaal niet blij met de bemoeienissen van die imker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met aanvulling van reactie beste antwoord.

Andere antwoorden (1)

Met alleen een koningin kom je er ook niet. Je zult er een compleet "volk" in moeten huisvesten. Een koningin met werksters en darren.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe deden bijen dat vroeger dan? http://www.imkersverenigingblaricum.nl/index.php/de-imker