Ik zou wel willen weten of ik ook een goedkope hypotheek kan krijgen, wie helpt mij?

Ik vraag me dat opeens zomaar af. Is er niet een of ander handig tooltje waarmee ik een waarschuwing krijg als mijn hypotheek goedkoper kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan dat onderste woord niet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja. Je ziet tenminste dat er een woord staat ;-)

Het beste antwoord

Dan moet je eens klikken op een van die flitsende reclameuitingen links in t beeld. Wel snel want ze zijn zo weer weg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je kunt offertes laten maken bij de diverse banken
ze kunnen je dan precies uitleggen hoe en wat

maar bedenk wel dat als je nog een bepaalde rentevaste periode hebt en je gaat die onderbreken dat je dan een boete moet betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet echt een handige tool voor maar er zijn wel een paar zaken die je kan bekijken.

Je zou kunnen kijken of de hypotheek aflossingsvrij kan. Dit kan indien de woning veel meer waard is dan de hoogte van de hypotheek. Dit kan je aantonen middels een WOZ verklaring of een nieuwe taxatie.

Hoe meer er gefinancierd wordt t.o.v. de waarde van de woning hoe hoger de rente. Indien je huis gestegen is dan kan je middels een WOZ of een taxatie aantonen dat die rente opslagen niet meer van toepassing zijn. Dit kan je toch wat rente schelen. Vaak kan dit gratis.

Tevens kan je kijken of de rente misschien omgezet kan worden. Dit kan op twee manieren: middels rente middeling en middels het afkopen van de rente.
Laat ze beiden maar eens uitreken en kijken of het wat oplevert.

Voor de rest zijn er misschien nog mogelijkheden maar dan zou ik echt meer moeten weten over je hypotheek.

Alvast een beginnetje!

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even als aanvulling: Goedkoop wil niet altijd zeggen goed he? Maar dat zul je begrijpen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als aanvulling; die zaken die ik heb genoemd kun je vaak heel gemakkelijk bij je eigen bank regelen, zonder over te stappen met alle bijkomende kosten. Hierna kun je altijd nog zien of je wilt overstappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat raar, want ik krijg hier links toch iedere keer reclame van de ING die beweert dat er wel zo'n tooltje is... (geen - van mij).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ook wel iets van de bank waar je wat mee kunt berekenen. En inderdaad zul je een hypotheekvorm op die tool kunnen vinden die goedkoper is. Maar ze houden dan even niet rekening met alle aspecten die je in je huidige hypotheek hebt. Boeterente, taxatiekosten, etc. Dus het is meer een slimmigheidje van de bank om je te lokken zodat zij geld aan je kunnen verdienen.
De Hypotheker zegt dat hij het voor je uitzoekt.

De Consumentenbond ook.

Hierbij een gratis advies van mij:
Leen niet meer dan de waarde van je huis. Doe er uitsluitend een overlijdensverzekering bij. Die mag elk jaar dalen met het afgeloste bedrag. Dus je verzekert een dalende overlijdensrisicoverzekering. Dat is het allergoedkoopste.
Voor de rentestand kijk je op vergelijkingssite.
En dan ga je naar de bank die de laagste rente tegen de langste tijd biedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zo'n tooltje is er niet want het hangt van veel variabelen af of het daadwerkelijk goedkoper kan.

Voor mezelf heb ik een spreadsheet gemaakt waarmee ik kan berekenen of een bepaald rentepercentage over de nog resterende rentevast periode een voordeel oplevert.

Grootste onbekende is de boeterente, die moet je opvragen bij de bank en kun je niet zelf berekenen.

Notaris en taxatie (altijd nodig als je van bank wisselt) kosten je resp. ongeveer 650 en 350. Afsluitprovisie (wederom alleen als je van bank wisselt) 1% van de leensom. Kom je in aanmerking voor NHG tarief (let op: tot 1 juli verruimde normen tot 350.000, ook voor oversluiten van hypotheek mits je een kleine verbouwing doet), dan betaal je 0,55% NHG provisie.

Reken het verschil in huidige -/- nieuwe tarief uit per jaar x aantal jaren rentevastperiode die je nog hebt te gaan. Trek daar het totaal van de kosten van af en je hebt een eventuele besparing.

Ik heb vorige week mijn hypotheek overgesloten, ga van 6,0% naar 4,5% rente en bespaar daarmee ong. 50.000 in de komende 13 jaar. Kosten zijn 14.000 waarvan 9.500 boeterente omdat ik de 6,0% nog 13 jaar zou doorlopen.

Erg interessant dus. Beste aanbieder in mijn geval was de SNS Victorie hypotheek.

Laatste advies, de prognose is dat de rente op korte termijn zal stijgen. Wil/kun je profiteren, doe het dan snel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat raar, want ik krijg hier links toch iedere keer reclame van de ING die beweert dat er wel zo'n tooltje is...
paulus811
13 jaar geleden
Het ligt er maar aan wat je wilt weten. Volgens mij heeft de ING een soort 'rentewekker' die je waarschuwt als de rente stijgt of daalt. Maar als de rente daalt, wil dat niet automatisch zeggen dat jouw hypotheek goedkoper kan want dat hangt zoals ik hierboven uitleg van veel meer factoren af. Bovendien, dat tooltje houdt vast niet de lagere rentes van concurrerende banken bij. Overstappen van bank is soms heel voordelig, maar dat zal de ING echt niet promoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houdt echter altijd rekening met bijkomende kosten bij oversluiten. En wat mensen ook altijd vergeten is dat ze vaak een nieuwe hypotheek afsluiten voor 30 jaar. Of dat ze een nieuwe verzekering afsluiten voor 30 jaar. Dan heb je toch mooi bij je vorige hypotheek voor piet snot rente betaald. Kan je wel goedkoper zitten maar uiteindelijk ben je duurder uit door de looptijd.
paulus811
13 jaar geleden
Nou Edje40, dat is pertinent niet waar. Normaal loopt een hypotheek 30 jaar in totaal. Als je overstapt naar een andere bank, gaat die termijn niet opnieuw in. Wel moet je zelf natuurlijk rekening houden met de rentevast periode die je kiest en natuurlijk een gevulde spaarpot moeten hebben om na 30 jaar af te lossen. En dat er bijkomende kosten zijn schrijf ik ook, ik vermeld ze zelfs allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het altijd wordt afgesloten voor 30 jaar. Ik wil alleen maar zeggen dat mensen er op moeten letten en niet zomaar klakkeloos naar de maandlasten kijken. Er zijn genoeg mensen die alleen maar kijken naar de maandlasten en die worden met een periode van 30 jaar enorm laag. En banken offreren wel hoor, dat doen ze graag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeterente kun je wel berekenen hoor. Kijk naar het verschil in rente die jij betaalt en de marktrente. Daar het verschil van nemen en dat % van de hoofdsom maal het aantal resterende maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zozo knap hoor Stephanie! :)
paulus811
13 jaar geleden
Ja, als het klopt wat Stephanie4 zegt wel ja. Maar helaas is dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O? Hoe bereken jij het dan???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Overigens ben ik vergeten te melden dat je wel rekening moet houden met het percentage wat je boetevrij mag aflossen.
paulus811
13 jaar geleden
Boeterente wordt volgens de zogenaamde contante waarde methode berekend. Zomaar het verschil tussen marktrente (welke is dat?) en huidige rente pakken en dat maal het aantal maanden doen dat je nog te gaan hebt, werkt niet. De bank houdt er namelijk rekening mee dat het bedrag wat het normaal over 13 jaar (als je nog 13 jaar moet) zou krijgen, nu al krijgt. De rente rente over 13 jaar minus 1 maand betaal je nu ook al, dus ook daar vindt een verrekening plaats. Omdat je nu in één keer alle toekomstige rente betaalt, maar wel vroeger dan je anders gedaan zou hebben, klopt de formule van Stephanie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat er echt veel verschil zit tussen wat jij zegt en wat ik zeg. Alleen zei ik het wat verkort, maar ik zal het voor jou nog eens uiteen zetten. Wat belangrijk is voor het berekenen van de boeterente is de rente die de klant betaald en de marktrente. De marktrente is de rente (om met jouw voorbeeld maar verder te gaan) hetzelfde als de huidige rente voor een periode van 13 jaar.
Maar nu komt het: sommige banken rekenen niet met de marktrente voor de nog resterende rente looptijd (13 jaar) maar met de oorspronkelijke rentevaste periode. Daar kan dus nog onderling verschil tussen zitten. Dan kijk je dus naar het verschil tussen die twee rentes (betaalde rente en marktrente) en dat percentage neem je van de hoofdsom minus het boetevrije bedrag. En dat doe je maal 13 jaar. En als je gaat mierenneuken over 1 maand vooruitbetalen over een periode van 156 maanden dan ken ik er zo ook nog wel een paar.
Want er zijn ook nog hele oude hypotheekaktes waarin de boeterente gelijk is aan 3 maal de maandelijkse rente. Maar zover wil ik niet gaan.
Zeggen we nu echt zoveel anders?
paulus811
13 jaar geleden
Ja, je zegt precies hetzelfde als in je reactie hiervoor. Of je jouw berekening toepast of de netto contante waarde is geen miereneuken, maar maakt een enorm verschil. Waar het om gaat is dat je de rente over 13x12=156 maanden nu al betaalt, dat is dus een voordeel voor de bank. De rente over 155, 154, 153 enz. maanden betaal je nu ook al. Die waarde van toekomstige rentebetalingen wordt contant gemaakt tegen de rente van nu. Even wat jij miereneuken noemt. Ik heb vorige week mijn hypotheek overgesloten en betaalde 6%, de rente voor 13 jaar is nu ong. 5,3% (ABN Amro, 15 jaars rente) Ik heb betaald 9.571 euro, berekend volgens netto contante waarde methode. In jouw berekening zou ik met 204.500 hypotheek dus 13 jaar x 0,7% x 204.500=18.609 betalen, een verschil van meer dan 9.000. Dat is geen klein verschil maar bijna het dubbele.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kunnen hier echt tot overmorgen over blijven praten maar mijn berekening klopt. De ABN Amro heeft voor jou dan met een heel gunstige marktrente gerekend, waarschijnlijk met de oorspronkelijke rentevaste periode. Dat het dus positief uitvalt voor jou is toch alleen maar mooi meegenomen!
Ik blijf bij mijn allereerste opmerking dat je het zelf kunt uitrekenen. Je zult echter wel moeten weten met welke rente ze rekenen. In dit geval voor jou dus gunstig!