Ik zou wel willen weten of ik ook een goedkope hypotheek kan krijgen, wie helpt mij?

Ik vraag me dat opeens zomaar af. Is er niet een of ander handig tooltje waarmee ik een waarschuwing krijg als mijn hypotheek goedkoper kan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dan moet je eens klikken op een van die flitsende reclameuitingen links in t beeld. Wel snel want ze zijn zo weer weg...

je kunt offertes laten maken bij de diverse banken ze kunnen je dan precies uitleggen hoe en wat maar bedenk wel dat als je nog een bepaalde rentevaste periode hebt en je gaat die onderbreken dat je dan een boete moet betalen

Er is niet echt een handige tool voor maar er zijn wel een paar zaken die je kan bekijken. Je zou kunnen kijken of de hypotheek aflossingsvrij kan. Dit kan indien de woning veel meer waard is dan de hoogte van de hypotheek. Dit kan je aantonen middels een WOZ verklaring of een nieuwe taxatie. Hoe meer er gefinancierd wordt t.o.v. de waarde van de woning hoe hoger de rente. Indien je huis gestegen is dan kan je middels een WOZ of een taxatie aantonen dat die rente opslagen niet meer van toepassing zijn. Dit kan je toch wat rente schelen. Vaak kan dit gratis. Tevens kan je kijken of de rente misschien omgezet kan worden. Dit kan op twee manieren: middels rente middeling en middels het afkopen van de rente. Laat ze beiden maar eens uitreken en kijken of het wat oplevert. Voor de rest zijn er misschien nog mogelijkheden maar dan zou ik echt meer moeten weten over je hypotheek. Alvast een beginnetje! Toegevoegd na 2 minuten: Nog even als aanvulling: Goedkoop wil niet altijd zeggen goed he? Maar dat zul je begrijpen. Toegevoegd na 2 dagen: Als aanvulling; die zaken die ik heb genoemd kun je vaak heel gemakkelijk bij je eigen bank regelen, zonder over te stappen met alle bijkomende kosten. Hierna kun je altijd nog zien of je wilt overstappen.

De Hypotheker zegt dat hij het voor je uitzoekt. De Consumentenbond ook. Hierbij een gratis advies van mij: Leen niet meer dan de waarde van je huis. Doe er uitsluitend een overlijdensverzekering bij. Die mag elk jaar dalen met het afgeloste bedrag. Dus je verzekert een dalende overlijdensrisicoverzekering. Dat is het allergoedkoopste. Voor de rentestand kijk je op vergelijkingssite. En dan ga je naar de bank die de laagste rente tegen de langste tijd biedt.

Bronnen:
http://www.consumentenbond.nl/wordlid/aflo...

Nee, zo'n tooltje is er niet want het hangt van veel variabelen af of het daadwerkelijk goedkoper kan. Voor mezelf heb ik een spreadsheet gemaakt waarmee ik kan berekenen of een bepaald rentepercentage over de nog resterende rentevast periode een voordeel oplevert. Grootste onbekende is de boeterente, die moet je opvragen bij de bank en kun je niet zelf berekenen. Notaris en taxatie (altijd nodig als je van bank wisselt) kosten je resp. ongeveer 650 en 350. Afsluitprovisie (wederom alleen als je van bank wisselt) 1% van de leensom. Kom je in aanmerking voor NHG tarief (let op: tot 1 juli verruimde normen tot 350.000, ook voor oversluiten van hypotheek mits je een kleine verbouwing doet), dan betaal je 0,55% NHG provisie. Reken het verschil in huidige -/- nieuwe tarief uit per jaar x aantal jaren rentevastperiode die je nog hebt te gaan. Trek daar het totaal van de kosten van af en je hebt een eventuele besparing. Ik heb vorige week mijn hypotheek overgesloten, ga van 6,0% naar 4,5% rente en bespaar daarmee ong. 50.000 in de komende 13 jaar. Kosten zijn 14.000 waarvan 9.500 boeterente omdat ik de 6,0% nog 13 jaar zou doorlopen. Erg interessant dus. Beste aanbieder in mijn geval was de SNS Victorie hypotheek. Laatste advies, de prognose is dat de rente op korte termijn zal stijgen. Wil/kun je profiteren, doe het dan snel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100