Mag mijn huisbaas mij verplichten om mijn fiets in de achtertuin neer te zetten?

Wij hebben al 7 jaar onze fiets in een fietsenrekstaan in de voortuin. Opeens moeten wij van onze huisbaas onze fiets in de achtertuin neerzetten, omdat onze (zeurende) buurvrouw dit geen mooi gezicht vindt.

Kan onze huisbaas dit verplichten?

Noot: Onze achtertuin is heel klein en daar passen amper 7 fietsen in. In de zomer willen wij graag buiten zitten, net als ieder normaal mens. In de achtertuin staat meer zon. Vandaar dat wij dit niet willen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Reddie
9 jaar geleden
In plaats van meteen over verplichting te beginnen, lijkt het me veel verstandiger om met huisbaas en buurvrouw te gaan praten.
Leg je hen jouw wens voor waarom je ze liever aan de voorkant neerzet, en jouw motieven daarbij.
Door over verplichtingen te gaan praten ga je er meteen een groot conflict van maken, waarmee je woongenot voor de rest van je leven grondig verpest.
Probeer wat te geven en te nemen. Met wat schipperen komen jullie er allemaal prettiger uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed gesproken Reddie! Mensen zitten tegenwoordig heel snel op de zogenoemde kast. Meteen over plichten en eisen beginnen in plaats van een normaal gesprek tussen mensen. Daar door vergaat idd je woongenot en het humeur van de medemens!
Antoni
9 jaar geleden
Misschien kan er als compromis een mooie fietscontainer of een andere fietsopbergplaats in de voortuin worden gezet. Voor zeven fietsen lijkt mij dat geen overbodige luxe. Dan hoeft de buurvrouw niet meer naar de fietsen (om) te kijken en staan die veilig(er) en droog. Zo'n fietscontainer kan desgewenst worden beschilderd of met mooie begroeiing (verder) aan het zicht worden onttrokken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben het ook wel met Reddie eens, alleen dan gaat het wel over de huisbaas. Als de info in de vraag klopt, dan is die het die met "moeten" begint. En nee, ik denk niet dat de huisbaas jullie daartoe kan verplichten. Als dit de situatie was toen jullie begonnen met huren, mag die dat niet zomaar veranderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
antoni, meestal mag je in de voortuin niet bouwen. En ik denk dat de buurvrouw dat helemaal geen gezicht vindt
Antoni
9 jaar geleden
pokemon, het compromis zal dan met alle betrokkenen moeten worden gesloten. De enige andere route is, zo lijkt het, het probleem laten bestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee. Al zet je er 10 in je voortuin . jij zegt toch ook niet tegen de buurvrouw dat ze niet zo moet kijken. Ga een keer naar haar toe en zeg dat je de fiets een keer zal poetsen. is het niet zo een lelijk gezicht.

Antwoorden (1)

Kijk even in je huurcontract, dan heb je een uitgangspunt voor je gesprek met de huisbaas. Of niet natuurlijk als daar in vermeld wordt dat je geen transportmiddelen in je voortuin mag stallen.

Toegevoegd na 1 uur:
Je huisbaas kan je niet verplichten je fiets in de achtertuin te zetten. Hij kan hooguit verbieden jouw fiets in de voortuin te stallen als daar in het huurcontract een paragraaf over is opgenomen. Als daar niets over gemeld is kan je m.i. je fiets daar gewoon stallen. Ik zou wel wat andere reageerders gemeld hebben in ogenschouw nemen, want aan een Pirrus overwinning heb je niets. Praten en uitleggen en begrip kweken en oplossingen zoeken is de beste actie.