Hoe hoort de verzegeling op een kwh meter wettelijk te zitten ?

Ter verduidelijking van de uitleg heb ik een voorbeeld plaatje gezocht.
http://www.groene-energiewinkel.nl/31000210--kwh-meter-1-fase-gereviseerd.html

Deze meter bestaat grofweg uit 2 delen, het doorzichtige deel ( de kap die over de draaischijf zit) en daaronder een zwart kastje (met de bedrading)

Hoort de vergrendeling wettelijk alleen op het onderste zwarte kastje of ook op de zijkant van die doorzichtige kap zodat die er niet af kan ??

Toegevoegd na 1 uur:
Ok...dan bedoel ik:
hoe hoort de verzegeling te zitten volgens de energieleverancier??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2K

Antwoorden (2)

Je vraagt om de wettelijke voorschriften m.b.t. de verzegeling van je energiemeter. Welnu, daar bemoeit de wetgever zich niet mee. De instantie die je energiemeter heeft geplaatst wil zich overtuigen dat je niet tegen de regels in de behuizing opent om ongeoorloofd energie te kunnen aftappen of zaken te kunnen veranderen aan je meter. Zij bepalen waar ze daartoe de verzegelingen aanbrengen, niet de wetgever.
escape
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Goed antwoord +
Volgens de energieleverancier zullen beide zegels aanwezig moeten zijn.
De behuizing zodat je de schijf niet kunt tegenhouden of het telwerk manipuleren.
Het kastje eronder zodat je de aansluiting niet kunt verwisselen zodat de meter achteruit gaat draaien.
Als je een elektriciteitsmeter koopt om bijvoorbeeld het verbruik van een onderhuurder te kunnen controleren dan zul je zelf verantwoordelijk zijn voor controle op fraude.
Of je dat met verzegeling wilt doen is een kwestie van vertrouwen.