Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit asbest?

Hallo ik vond dit in een badkamer van een studentenhuis. Iemand een idee of dit asbest is?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Op breukvlakken en bij beschadigingen is aan de vezelachtige structuur vaak te zien of het om een asbestverdacht materiaal gaat. Asbest is bovendien vooral na de Tweede Wereldoorlog en vóór 1993 gebruikt. Een aanwijzing of het om asbest zou kunnen gaan is daarom het tijdvak waarin het materiaal is toegepast. Ook als u weet in welke producten vaak asbest is verwerkt, kan dat helpen vast te stellen of het asbest zou kunnen zijn.
Definitief uitsluitsel of het materiaal ook werkelijk asbest is kan echter alleen door onderzoek met een elektronenmicroscoop. Bovendien is dit de enige manier om vast te stellen om welke soort asbest het gaat, en of er meerdere soorten door elkaar in het materiaal zijn verwerkt.
Besluit:op foto is het niet te herkennen,met het blote oog in feite ook zo goed als niet.
(Lees meer...)
fremar
9 jaar geleden
Ik zie op de foto's nergens losse vezels, dus ik zie geen aanwijzingen voor asbest.
Zit er ergens een stukje los, dan kan je de vuurtest doen.
Als de vezels verbranden of smelten dan weet je zeker dat het geen asbest is.

Blijven ze gloeien dan kan je het laten testen om er achter te komen wat het precies is.

bron:
"De vuurtest geeft soms ook uitsluitsel: asbestvezels kan je aan een breukvlak duidelijk zien zitten. Hou er eens een aansteker tegen. Smelten de vezels in het vuur weg, dan zijn ze nooit asbest. Blijven ze gloeien, dan gaat het waarschijnlijk wel om asbest."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding