Met wat voor soort meter kan je gebruiken om stank uit de tuin van de buren te meten?

aankomende zomer wil ik weer eens in de tuin kunnen zijn zonder gehinderd te worden door de stank van div. honden die hun behoefte in de tuin achterlaten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met geen enkele want stank is subjectief.
Utrecht
9 jaar geleden
je neus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
huur of koopwoning?
Erna55
9 jaar geleden
Dan meet je stank: bijv. 15 . Wat wil je dan met deze cijfers gaan doen ? Ik neem aan dat je de buren vertelt dat het niet plezierig is. Dit kun je ook vertellen zonder cijfertje.
Castle
9 jaar geleden
Even contact opnemen met de buren en zo vriendelijk mogelijk brengen. Mocht het onverhoopt niet lukken ... Dan kunt u uw klacht over stankoverlast melden bij uw gemeente. Op de gemeentelijke website staat hoe u dit kunt doen. In de algemene plaatselijke verordening (APV) staat wat uw gemeente kan doen als iemand voor stankoverlast zorgt. Meestal spreekt de gemeente de buurtbewoner aan die voor stankoverlast zorgt.

Het beste antwoord

Er bestaat een apparaat om geur te meten: een olfactometer. Die wordt echter weinig ingezet omdat ze moeilijk zijn in te stellen. Voor meer conventionele manieren om geur te meten: zie de link naar de pagina van Infomil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vrees dat er niet echt een voor een particulieren geschikte methode is.

Geuren meten op industrieel niveau gaat dmv geurzakken.
Via een speciaal apparaat wordt de lucht uit die zakken (monsters genomen op de site) verdund met speciale droge lucht.

Een ervaren panel testers ruikt eraan om vast te stellen wanneer ze nog iets ruiken en wanneer niet meer (als het dus te verdund raakt)

Zo stel je een soort reukgrens vast, wanneer ruik je het en hoe vaak zit de geur (bijv in de tuin) daarboven.

Dit is dus heel arbeidsintensief en bijna niet uit te voeren voor een particulier.
Nog los van het feit dat de vraag is wat je moet met de uitkomst van de meting.

Je stelt bijv vast dat de geur in je tuin 100x sterker is dan de nullijn, en dan? Mogelijk is het niet alleen de stank die je beschrijft maar ook de geurende rozen in je eigen tuin geven geur af en bij deze meting meet je dit mee.

Geur is lastig de kwantificeren. Dezelfde geur wordt door verschillende personen anders ervaren, ook als ze het allemaal niet lekker vinden ruiken.
Je kunt min of meer " allergisch" voor een bepaalde lucht worden (dat heb je gezien je verhaal mogelijk al) en dan vind je het gruwelijk stinken als je het ook maar een heel klein beetje ruikt.

Dus samenvattend: er is geen meetmethode die volstaat voor dit probleem en waar je bijv juridische stappen aan kunt koppelen
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+)
Ik ken een kippenboer met enkele honderdduizenden kippen waar ik vroeger wel eens over de vloer kwam. Er hing daar altijd een heel penetrante (kippenstront) lucht, ik werd er telkens subiet onpasselijk van.
De kippenboer in kwestie was er aan gewend en rook het niet meer.