Water in ijzeren funderingsbuizen speeltoestel schadelijk?

In een speeltuin staan speeltoestellen met een fundering van ijzeren buizen in beton gegoten. In die ijzeren buizen staat water. Kan dat kwaad (doorroesten van de ijzeren buizen)?
wat is waar?
1) Het kan geen kwaad omdat het water stilstaat waardoor de zuurstof uit het water verdwijnt en de buizen daardoor niet roesten.
2) Het kan wel kwaad, je kunt de holle buizen beter volstorten met beton zodat het water eruit gedrukt wordt
3) iets anders?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Ook als het water stilstaat zal door diffusie altijd een verhoogde zuurstofconcentratie aanwezig zijn boven in het water.

De buis zal daar na verloop van tijd doorroesten.

Om gevaarlijke situaties te vermeiden, zoals het omvallen van toestellen, is het beter de buizen vol te storten met cement of beton.
9 jaar geleden
Edraket heeft grotendeels gelijk de buizen zullen inderdaad doorroesten na verloop van tijd en deze vol beton storten zal het proces zeer zeker heel veel vertragen maar er is nog een manier om de buizen te beschermen en die is nog veel effectiever.
Deze manier is mij verteld door een oude smid die regelmatig buizenconstructies op maat maakte en ook allerhande toestanden maakte die in de grond werden verankerd.
Deze smid heeft mij dus gezegd dat de beste manier om je buizen te beschermen is om ze vol pek te gieten en te zorgen dat het peil van de pek een eindje boven de grond is. Als de pek is opgesteven boor je een klein gaatje in de buis ter hoogte van het pekpeil zodat het water dat nadien toch in de buizen terecht komt er terug uit kan lopen.
Blijkbaar moet deze methode toch wel goed zijn want ik heb weet van een constructie die al een dertigtal jaar staat en nog steeds is er geen enkel spoor van doorroesten te bekennen.