Moet een staande halogeenlamp met dimmer en aarde-stekker ook echt in een geaard stopcontact?

Mijn cv-man zei dat mijn halogeenlamp weg moet. Het is een staande lamp met dimmer en met een aarde-stekker. Mijn stopcontact (woonkamer) heeft geen aarding. Idd 'beeft' de buis vd lamp een beetje. "Energielek", zegt hij. Snap ik. Kan ik nu de aarde-stekker eraf halen en een gewone erop zetten?Energielek opgeheven? Of een nieuwe lamp kopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Antwoorden (3)

Als er een steker met randaarde aan een stroomgebruiker zit, dan mag deze alleen worden gebruikt in combinatie met een wandcontactdoos met randaarde. Je idee om de geaarde steker te vervangen door eentje zonder aarde is gevaarlijk en lost je probleem niet op.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
volgens welke wet, regel of richtlijn? (je 1e zin)
Als je de stekker vervangt door een ongeaarde los je het probleem niet op: de aardlek zit in de lamp, niet in de stekker.
Vooral als je tegelijkertijd de lamp en de verwarmingsbuis aanraakt zul je de lekstroom voelen, alleen een aansluiting op een geaard stopcontact voert de lekstroom veilig af. Wat wel te proberen valt: steek de stekker andersom in het ongeaarde stopcontact, vaak is de lekstroom dan verdwenen. Controleer het eventueel met een spanningzoeker, zo'n schroevendraaier met een klein neonlampje er in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de reden dat je een apparaat aard is dat als er een spanning op het apparaat zelf komt (bv door een kapotte kabel) deze dan via de aard kabel weg kan. het is dus verstandig/veiliger om een geaard stopcontact te gebruiken. het is aan je zelf hoe belangrijk je dit vindt.
wat je met ''energielek'' bedoeld begrijp ik niet.