Ik vond vandaag een egel in de dakgoot. Hoe is hij daar gekomen?

De egel kan eigenlijk niet in de dakgoot komen. De goot is 2,5 m hoog en is vrij van bomen enz. Alleen de pergola komt net onder de goot uit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

Egels vind je ook nooit bovenin bomen. Het zijn bodemjagers die eigenlijk alles op de grond doen, en dan vooral 's-nachts.

Het enige dat ik kan bedenken is dat je egel door een vogel is gegrepen, een sperwer, een buizerd of een uil. Tijdens die vlucht zal de egel nog losgekomen zijn en via het dak de dakgoot ingerold. Als ie geen ernstige verwondingen heeft opgelopen dan heeft ie geluk gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vogel dus.
Rieneke1
9 jaar geleden
Egels worden niet gegrepen door roofvogels.
Zou ook moeilijk zijn grip te krijgen op die stekels.
En een sperwer? Sperwers grissen musjes uit de lucht, die krijgen een egel niet los van de grond :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk, zie het antwoord van Crea, dat de egel zelf naar boven is geklommen en toen niet meer terug kon.

Andere antwoorden (1)

Egels kunnen zeer goed klimmen; schuttingen die ruw zijn vormen geen
obstakel voor ze. Het afdalen geeft meer problemen. Gladde wanden zijn
door egels niet te nemen.
Aangezien het hier gaat om het omhoog klimmen langs een muur, die zeer waarschijnlijk ruw is, is de kans aanwezig dat de egel zelf in de goot is geklommen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Klopt crea: je zou het niet verwachten, maar het zijn ware klimmers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou zeg, nóóit geweten dat die beesten zo kunnen klimmen! Ik zie ze ook altijd op de grond, misschien zoek ik ze nooit hogerop?