Hoe komt het dat er water (liters) lekt bij de cv ketel wanneer de wasmachine water afvoert?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
5.6K

Antwoorden (2)

Van belang is wáár het lekt.

Een moderne CV-ketel heeft een afvoer naar het riool. Mogelijk is de afvoer van wasmachine en CV-ketel richting het riool niet goed: te lage capaciteit, niet goed ontlucht, of domweg verkeerd aangelegd. Als dat zo is en je wasmachine pompt ineens een grote hoeveelheid water richting de afvoer, dan kiest het water de makkelijkste weg. Als de uitgang via de afvoer-aansluiting van de CV-ketel een makkelijkere weg is dan de uitgang via het riool, zal het water die route kiezen.

Cryofiel
9 jaar geleden
Was de afvoer in het verleden wel goed, of was deze lekkage altijd al het geval? Daar zit namelijk wel verschil in. In de afvoer van de wasmachine willen nog wel eens zeepresten aankoeken, waardoor de binnendiameter kleiner wordt en zoals Cryofiel al opperde, wordt daardoor de capaciteit te laag. Dit gebeurt met name bij wassen op lage temperaturen. Als dit in de loop van de tijd veranderd is (eerst geen lekkage en nu wel), dan zou je eens een ontstoppingsmiddel kunnen proberen (van HG heb je tegenwoordig van die gels, die een goed resultaat geven bij het reinigen van een afvoerbuis). Er zijn ook andere middelen (op basis van logen). Wees hier voorzichtig mee, zodat je dit niet op de huid of in de ogen krijgt!