Oorzaak barst in veiligheidsglas ?

Er zit een barst in het glas van mijn schuifpui, waardoor kan dit veroorzaakt zijn ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
8.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hebben meegemaakt dat het glas in de schuifpui spontaan barstte (zonder zichtbare aanleiding) terwijl we er bij waren. Er zat een flinke barst in van zo'n 80 cm aan het glas dat aan de binnenzijde zit (het was dubbel glas). Dit was nog binnen de garantietermijn van het huis, maar de bouwer achtte het onmogelijk dat een ruit spontaan barstte, en beweerde dat we dat wel zelf gedaan moesten hebben. We werden dus nog voor leugenaar uitgemaakt ook. Over de oorzaak tastten wij nog in het duister. Het was wel een warme dag, misschien is de ruit door plotselinge temperatuurverschil of door extreme hitte (invloed van de zon) gebarsten. Maar wij hebben dus de ervaring dat een ruit ook zonder "geweld van buitenaf" kan barsten.

Antwoorden (4)

Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor een barst in glas. Een ongelukkige stoot tegen het glas kan, als het aan de buitenkant is kan er een vogel tegen gevlogen zijn, maar ook glas dat onder spanning gemonteerd zijn kan "spontaan" barsten.
jc54
9 jaar geleden
Je kan de oorzaak alleen achterhalen als je de glaslat er uit haalt.
Als er een glasblokje op de de plaats van de scheur ligt is dat de oorzaak, is dan verkeerd geplaatst.
Als er niets onder de scheur ligt en er is minimaal 2 mm ruimte tussen glas en kozijn, kijk dan goed of er een kleine stoot beschadiging zit waar de scheur begint, ook de schuld van de plaatser.
Deze scheur is absoluut niet ontstaan door een vogel of ander voorwerp tegen dat tegen de ruit is aangekomen.
De scheur is ontstaan ACHTER de glaslat en daar kan je zelf niets aan doen.
Dit is zeker garantie van de plaatser of fabriek.
Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanaf de eerste (gemailde) melding (met foto) van mijn kant vindt de plaatser dat dit niet onder de garantie valt zonder ook maar even poolshoogte te komen nemen ! Dat wordt nog een "gevecht". Zijn er experts die dit soort schades gedegen kunnen beoordelen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het een erkend glas zet bedrijf is hebben ze vast wel een soort keurmerk. Anders kan je het beste de glasfabrikant kan benaderen, als die bekent is.
Meestal staat dat in een hoek tussen de twee glasplaten.
Of gewoon vragen aan de glaszetter, wie de fabrikant is. Hier hoef je geen genoegen me te nemen!
Materialen zoals metaal en hout kunnen 'werken' bij temperatuurwisseling.
Als iets warm wordt of juist afkoelt kan het uitzetten of krimpen. Hierdoor kan je glas dus onder spanning komen te staan en barsten.
Als de pui beglaasd is geleverd en geplaatst heeft de fabrikant of aannemer hier een fout gemaakt. Is het glas later gezet dan heeft de glaszetter een (meet)fout gemaakt. Hoe dan ook een garantie zaak.
Let wel...alle materialen 'werken' op temperatuur wisselingen. Metalen bijv. krimpen onder invloed van kou en zetten uit bij opwarming. Een houten vloer of laminaatvloer kan bijv. bol gaan staan als er geen ruimte is voor uitzetting. Zo ook met glas.
Vraag de aannemer/zetter dit te controleren/herstellen. Wil hij dat niet doen om welke reden ook , kunt u hulp inroepen van vereniging eigen huis (bij koop) of vereniging voor huurders .
Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan niet goed zien waar de scheur exact begint, dus bovenstaand kan allemaal ook correct zijn. Wat veel, heel veel mensen niet weten is dat wanneer HR++ glas in ramen is toegepast dit glas erg kwetsbaar is wanneer er een voorwerp van enige omvang tegen het glas wordt geplaatst. Denk aan een (verhuis)doos. De warmte die dan ter plaatse in het glas ontstaat, kan een breuk (scheur) in het glas veroorzaken.