Kun je met een klapraam goed ventileren als het buiten koud is?

enkele jaren terug heb ik een cursus gevolgd over energiebesparing. Eén van de dingen die er ook aangehaald werden, was het belang van ventileren.
mensen die een energiescan kwamen doen in woningen die ik moest opvolgen, zegden toen dat permanent een klapvenster open zetten niet werkt als het buiten onder de 16 graden is. Het zou er alleen voor zorgen dat het kouder werd in huis (bv. als mensen de hele dag een klapvenster open hadden in de gang, werd heel het huis kouder volgens de lesgevers, zonder dat het iets bij zou dragen aan de gezonde lucht in huis)
Men raadde aan mensen te adviseren om gedurende 20 minuten per dag alles eens wagenwijd moeten open zetten als men verse lucht in huis wilde. Ik moest dit mensen dus zeggen dat ze hun klapvenster moesten sluiten als het kouder was dan 16 graden buiten.

Nu echter hoor ik heel andere geluiden. Er wordt in Vlaanderen verplicht om een ventilatierooster te voorzien in vensters. Toch ook niet meteen grote gaten voor verluchting. Ook de moderne ventilatiesystemen werken met kleine openingen om te verluchten (ik vraag me nog steeds af of dit wel zo gezond is, maar tja). Op internet lees ik net de raad om "permanent een klapvenster open te zetten".

Wat klopt er nu? is het nuttig om bij gelijk welk weer een klein verluchtingsgat te blijven hebben? Of kan men beter één keer per dag goed alles laten uitwaaien en dan de vensters sluiten?

9 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bij -10 alles 20 minuten wagenwijd open lijkt me niet verstandig.. Mechanische ventilatie staat (meestal) altijd aan, niet voor niks. Verder nogal afhankelijk van het huis en het gebruik.
(wel of niet roken, dieren, planten, enzovoorts)

Antwoorden (1)

Ik denk dat een hele dag ventileren weinig zin heeft. Zet s morgens een kwartier de ramen open en zet dan pas verwarming aan. Ligt ook aan het soort huis dat je hebt Een oudere woning die nog niet van alle kanten potdicht is gemaakt met isolatie heeft al kieren waar "gelucht"wordt. Bij een nieuw huis of oud wat goed is geïsoleerd is is dit anders.