Kan er koolmonoxide vrijkomen tijdens het bakken van aardappels?

Mijn vriendin stond vanavond aardappels te bakken en toen ging onze koolmonoxide melder af (Alecto koolmonoxidemelder COA-22 ).

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
Reddie
9 jaar geleden
Echt niet.
Tenzij je stond te bakken op een ouderwets petrolemstel misschien, of binnen op een barbecue. Maar dan nog niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie
Dus koolmonoxidemelders zijn overbodig?
tinus1969
9 jaar geleden
Kook/bak je op gas of electrisch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Berend5322, Als de melder piept is er iets mis!
Het is aan te raden de brandweer altijd meteen te bellen als de Alecto afgaat. .De meetapparatuur in de melder wordt niet gekalibreerd, je kunt er nooit zeker van zijn of ze piept bij de juiste CO-waarde.
De brandweerlieden meten de juiste waarden en kunnen gelijk het juiste advies geven, bv of de melder op de juiste hoogte en op de juiste plaats is aangebracht.
Veel bewoners isoleren tegenwoordig hun woning van boven tot onder en van links naar rechts met alle gevolgen van dien als er niet geventileerd wordt. Aangezien een COvergiftiging een "slaapgas" is kun je niet voorzichtig genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thinker ? Nee dat blijkt toch niet uit wat Reddie zegt. Hij beweert alleen dat het in principe niet van aardappels bakken kan komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar die bewering is onjuist (dat zal je wel bedoeld hebben). http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofmonoxidevergiftiging#Preventie_en_behandeling Koolstofmonoxidevergiftiging kan worden voorkomen door gas- olie- en kolenkachels en geisers regelmatig te onderhouden en te zorgen voor een voldoende luchttoevoer evenals een goede afvoer van de rookgassen naar de buitenlucht.

Antwoorden (2)

koolmonoxide-melders zijn brandmelders die ook koolmonoxide meten.

Wanneer de gebakken aardappeltjes bruin waren en er gewone rook vanaf komt, zal de koolmonoxidemelder daarop afgaan. Ze gaan ook af wanneer je er sigarettenrook in blaast.
Met het bakken van aardappels komt er geen koolmonoxide vrij.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 : "koolmonoxide-melders zijn brandmelders die ook koolmonoxide meten." Klopt niet altijd. Er zijn ook koolmonoxidemelders, die uitsluitend op CO reageren. Bij een dubbelfunctie staat er zowel CO als SMOKE (of ROOK) op (of in de gebruiksaanwijzing). In de gebruiksaanwijzing van mijn eigen CO-melder staat: "Opmerking: deze koolmonoxide melder is vervaardigd om koolmonoxide te detecteren die door een verbrandingsbron is ontstaan. Hij is niet geschikt om een ander gas te detecteren."
Erna55
9 jaar geleden
De melder gaat af. In damp zit geen CO2 .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De melder meldt (gelukkig) geen CO2.
Uw type koolmonoxidemeter (Alecto COA-22) is alleen geschikt om CO te meten en geen andere gassen. In de gebruiksaanwijzing ervan (zie link hier onder) staat geen woord over brand- of rookmelder. Als hij dat ook zou kunnen zou de fabrikant deze functie zeker vermeld hebben als extra verkoopargument.

Een rookmelder kan inderdaad af gaan wanneer er teveel damp ontstaat in de keuken, uw apparaat reageert echter alleen op CO en niet op rook. Alle reden dus om extra voorzichtig te zijn met uw kooktoestel en/of de afvoer van het verbrandingsgas. Was er wel voldoende ventilatie in de keuken voor zuurstofaanvoer? De aardappels zelf kunnen geen CO veroorzaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus.
En als de batterijen vernieuwd moeten worden blijft hij piepen :))
In hotelkamers worden rookmelders geplaatst om te controleren of er gerookt wordt.
Erna55
9 jaar geleden
De rookmelder gaat af. In damp zit geen CO2 .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus een verdiende Plus voor Thinker. Een rookmelder detecteert rook, een Alecto COA-22 is een Koolmonoxide-melder en meldt CO en geen rook. CO kan ongemerkt vrijkomen bij apparaten die werken op gas, zoals gasfornuizen, gaskachels en ovens. Als de Alecto afgaat in de keuken is het zinvol de (gas)apparaten na te laten kijken. Gelukkig meldt de Alecto geen CO2, dan bleef hij piepen.