hoe krijg ik het restant van een afgebroken lamp uit de fitting

de lamp is helemaal kapot alleen het metalen uiteinde zit nog in de fitting

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
20K

Het beste antwoord

Even de spanning eraf halen en dan met een oude tennisbal of een wijnkurk op de fitting en restanten drukken en er voorzichtig uitdraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zorg dat de stroom eraf staat.
Pak een tangetje,dan kun je hem meestal zo eruit draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buig dan met een schroevedraaier het metaal in de fitting iets naar binnen.
Maar je moet dan wel een tang hebben om hem vast te pakken,en te draaien.
Dat moet je toch lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal bestaat de fitting uit 2 delen,het bovenste deelzie je dan als een rand van ongeveer 8 mm, deze pak je met een hand stevig vast, het onderst deel is net zolang als het deel waar de schroefdraad van de lamp, dit deel draai je linksomterwijl je de rand boven goed tegenhoudt. Als het goed is komt nu het onderste deel inclusief stuk van de lamo los. Haal nu het kapotte deel eruit, en schroef het geheel weer in elkaar,zonder het stuk van de kapotte lamp.Veel succes, Groeten, Arke.
Neem een tang die smal genoeg is. Een waterpomptang, of een soort heel stevige pincet, als je begrijpt wat ik bedoel.

*Sluit* de tang en zet hem zo diep mogelijk in de fitting. Doe dan de tang open. Dat moet misschien met twee handen, want een tang is gemaakt om dicht te knijpen, en nu wil je hem juist "open knijpen".

Met de "opengeknepen" tang kun je hopelijk voldoende kracht zetten om het restant van de lamp uit de fitting te draaien.

Wel eerst de stroom eraf halen! Het is *niet* voldoende een eventuele schakelaar uit te zetten, de stroom moet er *echt* af zijn!
Cryofiel
14 jaar geleden
Neem een naar buiten openende veerringtang en verwijder daarmee de fitting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms lukt het, afhankelijk van wat er nog rest aan glas, om er een doorgesneden aardappel stevig tegen te drukken en dan los te schroeven.
Natuurlijk eerst spanning er af.

Toegevoegd na 5 minuten:
Trek wel een werkhandschoen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou een schuifmaat pakken, het deel waarmee je binnendiameters opmeet in de fitting steken, de schuifmaat uitschuiven tot hij klemzit in de fitting en de fitting er zodoende uit draaien.
Vooral als je bovenstaande gereedschappen niet hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus + inderdaad, je hebt niet altijd een veerringtang in huis.
maar elke tang die je er in zet en dan naar buiten klem kan krijgen voldoet.