Hoe weet een vogel dat er pinda's in de tuin hangen?

Vraag van mijn vader. Mijn vader hangt 's ochtends een netje pinda's in de tuin op. Nog geen 5minuten later hangen de vogels in het netje. Kunnen ze zo goed ruiken? Zien ze zo goed? Hoe weten ze zó snel de pinda's te vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
13.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vogels die er voor gekozen hebben om tussen de mensen te gaan wonen deden dat niet voor niets; ze houden ons scherp in de gaten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (4)

ruiken doen ze niet zo best, je kunt bijvoorbeeld een jong wat uit het nest is gevallen gewoon terugleggen, de oudervogels zullen hier geen probleem van maken.
zien doen ze wel als de beste, ze zien stukken scherper dan wij.
wat ook een rol kan spelen is de gewenning, als er iedere dag ontbijt wordt geserveerd weten ze dat snel genoeg.
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, daar heb ik ook over gelezen, koolmezen dacht ik, die melkflessen openden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vogels kunnen prima ruiken. Als jij met stinkende handen dat jong terug legt in het nest, is de kans groot dat ze hem zo weer uit het nest kieperen.
Rieneke1
14 jaar geleden
@ conan, lees dit eens. http://www.vogelopvangcentrum.be/oostende/nestjongen.php ik werk al 15 jaar in de vogelopvang, en weet dus wat vogels betreft waar ik het over heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke, dat vogels niet goed zouden kunnen ruiken is al lang achterhaald. Verder scheelt het reukvermogen wel enorm per soort. Bij sommige vogelsoorten is het reukvermogen sterker ontwikkeld, omdat ze het in hun specifieke natuurlijke situatie nodig hebben om voedsel te kunnen vinden. Overigens heb ik ruim twintig jaar met vele vogelsoorten gekweekt, dus ik weet ook wel een beetje waar ik het over heb.
Rieneke1
14 jaar geleden
misschien heb je een goede bron conan?
anders moeten we het er maar over eens zijn dat we het oneens zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://dier-en-natuur.kwero.nl/dier/4398-vogels.html
Rieneke1
14 jaar geleden
interessant, bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie, dat met die dop van de fles was het volgende;
In een Engelse plaats hadden koolmeesjes per toeval ontdekt dat er elke dag een melkboer in de wijk kwam en op vast plekken melkflessen neerzette, voor de deuren.
Dat waren flessen met van die alluminium doppen en ze hadden heel snel door, hoe daar een gat in moest komen.
Zo gingen ze na verloop van tijd steeds weer de wijk door om melkflessen kapot te maken en er iets uit te drinken.
Nu ben je weer helemaal bij.
Door toeval, een vogel vliegt toevallig langs en ontdekt het. Daarna volgen er nog meer van dat soort vogels, omdat ze toch elkaar opzoeken en die brengen dan weer andere vogels mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste volgels hebben een vaste route als ze weten waar wel eens voer kan hangen. Ze zijn daar heel goed in, bij mij komen ze wel een paar keer op een dag om te zien of ik al weer wat opgehangen heb. Ook als je met vakantie gaat , blijven ze hun dagelijkse tocht herhalen en dan zie je ook zodra je weer thuis bent en er hangt weer wat zijn ze er als de kippen bij. (nou ja, kippen, ha,ha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een mooi staaltje van evolutie!
Geen enkele Nederlandse koolmees kan weten hoe pinda's er uit zien voordat ze, ze ooit gegeten hebben.
Maar veel vogels zijn inventief, waardoor ze het zodoende wel leren dat ook onbekende dingen eetbaar kunnen zijn.
Gewoon dus alles proberen, dat is wat vogels doen.
Hoe kan ook een Hollandse vogel weten wat er in een ongedopte pinda zit!!
Dat kan hij niet, zonder het toch eens te proberen en dat is een nieuwe ervaring die ze uiteindelijk door gaan geven aan hun kinderen.
Het zelfde kan je zien, met een halve kokosnoot, waar de kokos nog in zit, ook in een warme zomer groeien hier echt geen kokosnoten, maar de vogels zullen het toch vinden!
Puur evolutie!! prachtig toch?