Wat vraag je als je een huis bezichtigd?

Ik ga dinsdag een huis bezichtigen. wat zijn zaken waar ik extra op moet Letten (onderzoeksplicht) welke vragen moet ik stellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst kijken of je er wilt wonen,
je vraag gaat meer over een eventuele 2e bezichtiging, hoewel wel slim om naar een deel van de tips al te kijken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Huur of koop?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
koop!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dan zou ik zeker een bouwkundige mee nemen, dat hoeft niet bij een eerste bezichtiging trouwens. Maar dat zou ik zeker wel doen als je overweegt om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Je kan eventueel lid worden van vereniging eigen huis. Zij kunnen je helpen met het doen van de juiste aankoop, en zij hebben ook keurmeesters. Kijk eens rustig rond op hun site met tips en adviezen:
https://www.eigenhuis.nl/kopen/
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb zelf heel veel gehad aan de oplveringskeuring bij ons nieuwbouw huis. Die man vond dingen die ik zelf nooit ontdekt zou hebben. En wat allemaal keurig netjes is verholpen.

Antwoorden (3)

Op sporen van vocht (doorslag, lekkage) , op scheuren in muren , de conditie van het houtwerk (kozijnen), kortom dingen die echt opvallen aan de bouwkundige staat - of die kunnen zijn weggemoffeld. Bij alles vragen hoe het is ontstaan, of het oud zeer is, wat er aan gedaan is etc. Let vooral ook op hoe het huis er uit ziet ten opzichte van de buren ; is er iets aan verbouwd ? Hoe is dat uitgevoerd en door wie ? Zit er overal dubbel glas in ? Hoe (oud) is de verwarming ? De elektra ?

Ik heb het altijd handig gevonden iemand mee te nemen (betaald of uit eigen kring) di een bouwkundige / technische blik op de zaak kan werpen. Maar staar je zelf ook niet teveel blind op de eventuele inrichting (Wat tegenwoordig van doorslaggevend belang lijkt te zijn bij het (ver)kopen van een huis, maar natuurlijk volstrekt irrelevant is) en let goed op kleine details.

Maar vergeet ook andere belangrijke dingen niet : hoe is de buurt. hoe zijn de buren ? Zijn de huizen gehorig ? Kijk niet alleen naar de dingen die de makelaar / verkoper je vertelt (dat zijn altijd de pluspunten) maar juist naar wat hij niet vertelt. Werp van bovenaf een blik op de tuin van de buren ; hoe ziet die er uit ?

Bezoek het huis ook vaker / regelmatig op alle tijdstippen van de dag om te zien hoe het met de omgeving is. (Je hoeft er dus niet per se in). 's Morgensvroeg, 's middags, in de loop van de avond, 's avonds laat....en ook op meerdere dagen van de week. Hoe is het verkeerslawaai ? Zit er een muzikant in de nabije omgeving die elke avond luiddruchtig oefent ? Blijkt er een studentenhuis twee huizen verderop te zitten ? Dingen waar je niet pas achter wil komen als je er eenmaal zit.

Denk ook aan dingen die mensen doen om hun huis beter te verkopen. Ga al die punten na om te zien of je ergens doorheen kunt prikken. Beroerd verfwerk bijvoorbeeld. Heeft het huis voldoende bergruimte, of heeft de huidige bewoner alles in de opslag ?

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de algemene staat van onderhoud en de indeling. Vooral dat laatste is in een huis vol meubels nog wel eens lastig te bepalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
En laat vooral een bouwkundig onderzoek uitvoeren door een onafhankelijk gecertificeerd bedrijf.
Marleen plus.
ffVraag naar de onroerend zaak belasting OZB, ot er een of ander erfpachtrecht is, bv recht van overpad, of de buren huisdieren hebben (hond die steeds blaft, kat die in de tuin komt poepen), Zijn er voldoende voorzieningen in de buurt (scholen, winkels, park), Is er dichtbij een coffeeshop of daklozenopvang waar je niet op zit te wachten? Verkeersgeluid, bedrijven die stank veroorzaken? Is het dak geisoleerd en de schoorsteen in goede staat? Kijk of er geen begroeiing van de buren over jouw terrein hangt waardoor je later misschien trammelant kan krijgen. Scholen en spoorweg moeten niet ál te dichtbij zijn (geluidsoverlast). Vragen staat vrij en je moet die buurt zelf eerst goed verkennen en mensen die er wonen spreken, niet alleen de verkopers van het huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Zondag, plus.
Allemaal al mee eens maar ik vul aan met

de papieren die de verkoper moet voorzien ( hoe ze noemen weet ik niet meer )
certificaten van de elektriciteit ( of die in goede staat is en/of tegen welk jaar je die moet veranderen )
certificaat van energie ( hoe energiezuinig is de woning Het is een getal met een kleurcode. groen, oranje of rood. Geloof dat het hoe lager hoe beter was )
Keuring van de brander ( als die er is ) en of de mazoettank ook een groene dop gekregen heeft.
Kijk ook best eens naar de grondplannen van de gemeente. Hoe staan de grenzen op papier en in realiteit. EN staat je huis wel correct? Staat het in de voorziene bouwplaats en staat de rest (garage, kot,... ) er legaal? Dat laatste is iets minder erg, want een klein tuinhuisje mag meestal wel zonder extra aanvragen...
De plannen van het huis zelf. Soms zijn huizen kleiner dan ze oorspronkelijk mochten worden. Dat wil dan weer zeggen dat als je wil jij wel kan aanbouwen want de vergunning heb je al.

Natuurlijk is het ook belangrijk om eens met de buren te praten. Over de omgeving, de winkels in de buurt, de scholen, banken,... maw is er ergens een kern ( of hoe je het wilt noemen ) in de buurt.

De tip van Marleen om een bouwkenner mee te nemen is zeker goed. Vergeet niet dat huizen altijd wel een beetje zetten. Maar er is een verschil tussen zetten en scheuren. Iemand die er iets van kent kan dat zien. Zeker belangrijk.