mijn uitbouw staat een klein stukje op de grond van de buren. wat voor consequenties heeft dat ?

Voor onze zoon ( hij heeft een beperking) hebben wij een aanbouw gemaakt aan de achterzijde van de woning. omdat de gemeente eisen stelt aan breedte (min 3m binnenwerks) heb ik in overleg met de buurman de spouw op de erfgrens gezet dit houd in dat de buitenmuur op grond van de buren staat (15 cm) over een lengte van 7 meter de binnenmuur staat op mijn grond. Dit is gedaan omdat de aan bouw 3,6 meter breed is en ons perceel 6 meter. Door de 15 cm van de buren hebben wij iets meer ruimte achter het huis. De tuinmuur en de schuur staan op mijn grond strak aan de erfscheiding. Nu is mijn vraag wat te doen om in de toekomst problemen te voorkomen met evt nieuwe bewoners.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik ga ervan uit dat jullie beide eigenaar zijn van jullie eigen grond. In dat geval kan je bij de notaris een erfdienstbaarheid vast laten leggen. De buurman staat je toe om een stukje grond te gebruiken ten behoeve van een gebouwtje. Ter compensatie wordt vaak (symbolisch) een klein ander stukje dan aan de buurman toegewezen. Dit kost een paar honderd euro maar voorkomt dat een nieuwe bewoner weer aanspraak maakt op de grond. (en dat is onder bepaalde omstandigheden mogelijk) Je kan ook het stukje grond kopen van de buurman en bij je perceel laten voegen maar daar is naast notaris ook kadaster en hypotheekverstrekker voor nodig. Toegevoegd na 1 minuut: Voordeel van een erfdienstbaarheid is dat het eigendom niet verandert. Het is nog steeds grond van de buurman maar het gebruik is wel officieel vastgelegd.

Koop de grond. De prijs van bouwgrond is plm 390 euro per m2 (wisselt wel afhankelijk van de plek maar dit is het NL gemiddelde - cijfers sept 2013). Het stuk is 1,05 m2 dus laat het €400 zijn wat je aan de buren betaalt. Helaas ontkom je niet aan een notaris (en die werken niet voor het minimumloon!). Voorts zijn er kosten aan meten en inschrijving in het kadaster. De goedkoopste manier is dat je een notaris zoekt (Google) die gebruik maakt van de applicatie "splits" van het kadaster. Dan zijn namelijk de kadasterkosten (die de notaris doorberekent) veel lager: in de orde van 225 euro. Wat de notaris daaraan toevoegt aan eigen honorarium moet je bij hem / haar vragen. Ik zou zeggen : bel er een paar en vergelijk. Toegevoegd na 2 minuten: Zo ben je wsl rond de €1000 kwijt

Bronnen:
http://www.kadaster.nl/voorlopigegrenzen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100