Waar vind ik een systeem waarbij verwarming, airconditioning en ventilatie in 1 is?

Ik zou graag willen dat dit systeem volledig is weggewerkt zonder zichtbare radiatoren/convectoren en/of airconditioners. Ik wil dat er simpelweg warme/koude lucht door ventilatieroostertjes naar binnen komt en via andere roosters het lucht actief wordt afgevoerd.

Ook is het belangrijk dat dit gehele systeem op elektriciteit werkt en dus niet op aardgas gezien ik zonnenpanelen wil laten aanbrengen die hierop berekend worden.

Ik wil dit systeem kunnen bedienen via 1 bedieningspaneel of afstandsbediening

Dus mijn vraag is: waar kan ik een dergelijk systeem vinden en laten installeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wel dat is er hoor. In Zweden is het inmiddels zeer gangbaar om een zogenaamde wärmeluftpump te installeren. Een zeer zuinige warmtebron die ook kan koelen. Het is in feite een airco maar dan ontworpen om voornamelijk warmte te genereren. Populair gezegd kan je in het voor- en najaar rekenen op 1 kW erin (als stroom) en 5 kW eruit (als warmte). Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ze in Nederland inmiddels die mogelijkheid ook wel hebben. Het zijn bekende merken die in Zweden verkocht worden. Incl installatie ca € 1500,- all in. Even googelen denk ik levert de nodige info op. Toegevoegd na 3 minuten: ventilatie is iets wat niet in het systeem zit, dat moet je anders regelen. Daar zijn genoeg mogelijkheden voor.

Als je behandelde lucht “gewoon” ergens uit roosters wilt laten komen, zul je zeker voor het koelen flinke luchtkanalen ergens achter of boven moeten verstoppen (wegwerken boven verlaagde plafonds bijvoorbeeld). Dat zal ik even toelichten. Als je de lucht in een kamer van 10 graden naar 20 graden wilt verwarmen, kun je er een luchtstroom van 50 graden in loslaten en dan kan dat wel goed komen. Maar als je een kamer van 30 graden naar 20 wilt koelen dan zou je er een even grote luchtstroom van min 10 graden tegenaan moeten gooien. Daar zit hem het probleem: als je ergens lucht van min 10 uit laat styromen, krijg je flinke ijsvorming op en bij dat rooster, terwijl je ook nog eens geweldig veel hinder zult ervaren van de veel te droge lucht. Want in lucht van min 10 zit bijna geen vocht meer. Daarom gaat koelen bijna altijd met veel sterkere luchtstromingen gepaard. De laagste temperatuur die je voor de in de kamer te blazen koude lucht kunt gebruiken is een graad of vijf of zo, anders krijg je in je systeem al last van ijsvorming en dan stopt alles. Want dat koud maken van die lucht moet elders gebeuren en onderweg heb je nog verliezen. En dit is ook de reden waarom er uiteindelijk bijna altijd wél met tussenkomst van vloeistof gekoeld wordt. Het gaat bij koelen om warmte afvoeren, en je kunt met vrij dunne buizen met stromende vloeistof veel gemakkelijker warmte afvoeren dan met enorme luchtkanalen, want de soortelijke warmte van vloeistof is altijd vele malen meer dan van lucht. En dán heb je dus warmtewisselaars in de betreffende kamer nodig: je redt het niet met alleen roosters te willen zien. Tenzij je overal verlaagde plafonds hebt, want dan kun je veel componenten van het koelgebeuren boven dat plafond aanbrengen. Dan het ventileren. Aangezien je dus vrijwel niet kunt ontkomen aan de noodzaak om warmte met vloeistof af te voeren, heb je die vloeistofbuizen tóch nodig. Dan kun je ze het beste ook voor verwarming gebruiken. Nu is het wel zo dat er voor het warmtewisselaar-proces altijd flink wat luchtstroom over die warmtewisselaar nodig, en door dat nu te doen met ventilatielucht die je tóch nodig hebt, sla je dus twee vliegen in één klap. Kortom, de gangbare werkingsprincipes van in kantoren en zo ingebouwde airconditioning zijn lang zo gek nog niet, en je kunt ze niet door iets slimmers vervangen, althans, niet zonder op de luchtkwaliteit toe te geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100