Waarom groeien elfenbankjes horizontaal aan een boom?

In het park zag ik een dode boom op de grond liggen en daar groeien de elfenbankjes en ook tondelzwammen vlak, dus gelijk met de bodem. Als je de boom rechtop zou zetten staan alle bankjes loodrecht. Is dat iets met de zwaartekracht? Of willen deze zwammen alleen horizontaal groeien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Het heeft inderdaad met zwaartekracht te maken. Het wordt geotropie genoemd. Geotropie is het meegroeien met de zwaartekracht, dus naar beneden. Negatieve geotropie is het groeien tegen de zwaartekracht in, dus omhoog.

Voor paddestoelen is het belangrijk om horizontaal te groeien, zodat de sporen onder de hoed de kans krijgen om naar beneden te vallen.
bamibal
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
"Voor paddestoelen is het belangrijk om horizontaal te groeien, zodat de sporen onder de hoed de kans krijgen om naar beneden te vallen." Het heeft dus te maken met de voortplanting en het voortbestaan van de soort. Zo'n vermoeden had ik ook, maar ik kon er nog geen bevestiging van vinden. Je was me voor met een mooi en duidelijk antwoord!