Mag ik blokverwarming verwijderen?

Ik woon op de bovenste verdieping van een appartementencomplex, en wil de blokverwarming verwijderen en een cv installatie aanschaffen. Dit omdat er nogal wat problemen zijn met de blokverwarming. De vve zet in de zomer de verwarming uit en weigert die aan te zetten als het ineens een stuk kouder wordt. Ook moet ik bijna dagelijks ontluchten en de leidingen zorgen voor veel geluidsoverlast.

Mag ik de blokverwarming verwijderen, en wat zijn de gevolgen voor de servicekosten?

Toegevoegd na 4 minuten:
het betreft een koophuis

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
23K
Ritsuka
9 jaar geleden
Huurhuis? mag dat wel?
ronron1212
9 jaar geleden
Jij bent onderdeel van de vve en dat moet je dan inbrengen in de vergadering van de vve. Je verwarming moet dus duidelijk worden onderhouden. Je los koppelen van de vve is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De enige ontsnapping is verhuizen...
Blokverwarming heeft veel nadelen, te warm of te koud bijvoorbeeld. Nee, onderdeel van je appartement is de verwarming. Deze wordt onderhouden en hoofdelijke omgeslagen door de VVE. [Dat is weer een nadeel van een koopflat/-appartement.] "Een koophuis heeft eigen muren" en dat, zegt men van een flat of appartement, is niet zo. Gezamenlijk heb je de muren en het dak, gezamenlijk onderhoudt je alles. Daar zijn de vergaderingen van de VVE voor, waarin besproken wordt hoe groot de maandelijkse bijdrage is, en wat waarvoor apart betaald moet worden. Antwoord Nee, je mag niet de blokverwarming verwijderen, tenminste niet om onder de kosten uit te komen. Je zou ernaast een cv kunnen [laten] installeren, maar dan schiet je niets op qua kosten, omdat de blokverwarming hoofdelijk wordt omgeslagen. Je zou het bespreekbaar kunnen maken in de VVE vergadering [op de agenda zetten] en kijken hoe de meningen liggen. Misschien is het als er meer negatieve meningen zijn toch niet helemaal onbespreekbaar, maar ik zou er niet mijn geld op zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet helemaal mee eens.
De kosten van de blokverwarming bestaan als het goed is uit twee delen. Een vast en een variabel deel.
Het variabele deel, als dat alleen afhankelijk is van het energieverbruik kan naar 0 als je je laat afsluiten. En alleen dat deel kan al wel eens de moeite waard zijn.
Zitten er meters op de radiatoren? Er zijn nog wel een paar praktische punten, zoals de rookgasafvoer. ps. elke dag ontluchten: tijd voor een automatische ontluchter, dat zijn de kosten niet. (die voor de vve zouden zijn)

Antwoorden (3)

De enige ontsnapping is verhuizen...
Blokverwarming heeft veel nadelen, te warm of te koud bijvoorbeeld.

Nee, onderdeel van je appartement is de verwarming. Deze wordt onderhouden en hoofdelijke omgeslagen door de VVE. [Dat is weer een nadeel van een koopflat/-appartement.]

"Een koophuis heeft eigen muren" en dat, zegt men van een flat of appartement, is niet zo. Gezamenlijk heb je de muren en het dak, gezamenlijk onderhoudt je alles. Daar zijn de vergaderingen van de VVE voor, waarin besproken wordt hoe groot de maandelijkse bijdrage is, en wat waarvoor apart betaald moet worden.

Antwoord

Nee, je mag niet de blokverwarming verwijderen, tenminste niet om onder de kosten uit te komen. Je zou ernaast een cv kunnen [laten] installeren, maar dan schiet je niets op qua kosten, omdat de blokverwarming hoofdelijk wordt omgeslagen.

Je zou het bespreekbaar kunnen maken in de VVE vergadering [op de agenda zetten] en kijken hoe de meningen liggen. Misschien is het als er meer negatieve meningen zijn toch niet helemaal onbespreekbaar, maar ik zou er niet mijn geld op zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Hoe zit het met het afsluiten van de verwarming mag de vve dit doen om kosten te besparen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De VVE mag hierover praten en besluiten nemen in de VVE-vergadering, maar vergeet niet dat toen jij je flat kocht, daar papieren over de "VVE" bijzaten en er zijn natuurlijk ook wetten en regels. Ik raad je aan om deze papieren eens door te nemen en te kijken hoe het wettelijk in elkaar steekt. Veel lijkt logisch en blijkt dan toch niet te mogen/kunnen.
Nee. Om te beginnen ben je eigenaar van een appartementsrecht en niet van het fysieke huis,dus geen eigenaar van bakstenen, beton of radiatoren. Je hebt het exclusieve recht het appartement te bewonen en gebruik te maken van de openbare ruimtes zoals de halls, liften, boxgang etc. Maar de VvE is eigenaar van het gehele complex.
Om te beginnen staat zeer zeker het nodige inhet Reglement en het Huishoudelijk reglement van het wooncomplex. Bij de koop ben je daar akkoord mee gegaan. Knutselen is in het algemeen verboden als het bouwkundig ingrijpen betekent; (waar laat je de afvoer van de ketel, zomaar een gat in een buitenmuur boren is ook niet toegestaan). Die gewenste verbouwing kan je wel vergeten.
Het is algemeen bekend dat er over stookkosten en beheer van de ketel bij blokverwarming altijd gedoe is. De kosten liggen bij blokverwarming altijd hoog. Dus probeert het bestuur de kosten laag te houden door de verwarming in de warme tijd af te zetten. Immers, het gas kost geld en de ketel slijt, zal ik maar zeggen. Wij hebben hetzelfde meegemaakt; nu functioneert de verwarming altijd, het hele jaar door. En dat is zeker kassa!
Er is dus maar een manier: leg het probleem voor aan de Vergadering en probeer medestanders te vinden, zodat de verwarming het hele jaar functioneert. En houd dan wel rekening met hogere stookkosten!
Een kennis van mij in een soortgelijk appartement heeft een losse (camping?) gaskachel geplaatst met een knoert van een gasfles achterin. Die doet het super voor 4 tientjes per fles.
Het alternatief is een ander appartement te vinden waar al individuele verwarming bestaat en ieder zijn eigen ketel heeft. Dan zit je automatisch aan recentere bouwjaren.
Begin in geen geval iets te slopen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat grappig dat iedereen zegt dat het niet kan. Want het kan in bepaalde gevallen wel degelijk. Ik heb ook blokverwarming, met eigen meters. Maar die meters hebben we pas sinds 2009.

In 2007 heb ik 1 verwarming laten loskoppelen namelijk die van de keuken en deze staat sinds 2007 al in de schuur.

Op de vijfde bij ons is iemand die helemaal geen verwarming meer heeft, hij heeft een CV installatie laten aanleggen. Alleen de standleidingen lopen nog door zijn woning, maar dat kan natuurlijk ook niet anders.

Gewoon je VVE opbellen en zeggen dat je, je verwarming wilt loskoppelen en dan zien wat ze zeggen. Je zult vermoedelijk wel voor de kosten opdraaien van de monteur. Want ze zullen de leidingen moeten bevriezen en afdoppen, als je het zelf doet krijg je het water uit alle verwarmingen in het appartementencomplex in jouw woning.

Afhankelijk hoe de kosten van je verwarming geregeld is zal je in servicekosten naar beneden gaan. Want met je eigen installatie hoef je de VVE niet te betalen.

Ik heb ook een eigen CV overwogen maar bedenk wel goed hoe veel je dit gaat kosten. Je moet een ketel aanschaffen, er moeten leidingen gelegd worden want de oude van je blokverwarming kan je daar niet voor gebruiken. En er moeten nieuwe kachels geplaatst worden. Dat is wel een duur grapje.

Ik snap je ergernissen trouwens heel goed. Ik ben net verhuisd naar een tussenwoning ook koopwoning met eigen CV. Maar ik was van de week nog even in de flat en het is daar een ijskast! Ook daar gaat de verwarming niet eerder aan dan 15 september, of het nu koud is of niet. Ben blij dat ik er weg ben.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
hoezo nieuwe kachels en leidingen?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Omdat je het spul wat er zit niet kan gebruiken, de kachels misschien wel, maar de leidingen niet, want die zitten aangesloten op de standleidingen, die kan je niet zo maar afsluiten en omleggen.
ronron1212
9 jaar geleden
Je zult de leidingen toch van de standleiding moeten afkoppelen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja dat klopt, alleen ik ging even uit van mijn situatie. Ik heb de standleiding en dan een heel kort stukje van 10cm direct naar de verwarming. Daar heb je niet veel aan, in mijn geval, hoe dat in andere appartementen is weet ik natuurlijk niet.