Suizende verwarming, wat kan oorzaak zijn?

De cv van mijn moeder maakt eigenlijk constant een suizend geluid. Ik heb al geprobeerd te ontluchten en heb de keteldruk gecontroleerd, dat was allemaal prima. Wat kan ik nog meer proberen? De cv-installatie is nog geen jaar oud.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
42.2K

Het beste antwoord

Als onderhoudsmonteur van verwarmingen zou ik ten eerste eens naar de circulatiepomp kijken of hij niet wat zachter kan lopen, de meeste pompen hebben 3 standen, waarvan stand 3 het meeste water verpompt, zet hem eens op stand 1. Ten tweede hoeveel radiatorkranen zijn niet open, zet ze allemaal open en luister nog eens.Zijn het thermostatische radiatorkranen zet dan de pomp beslist op stand 1. Ten derde kunnen de radiatoren voorzien zijn van een zogenaamt voetventiel,( maar dit hoeft niet het geval te zijn, want dit wordt meestal gebruikt in de grotere en duurdere huizen), dit zit in de retour van de radiator, en dit moet voledig open staan. En als laatste wat mij te binnen schiet, staan jou radiatorkranen inwendig wel open,ze worden wel eens ingeregeld om radiatoren wele op het einde van een cirquit zitten ook van voldoende stroming te voor zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien een braampje in / aan een van de pijpen aan de binnenzijde. Dit maakt namelijk geluid als het water er langs stroomt.
Daarom moet je de pijpjes altijd even opschuren als je ze hebt gezaagd. Is er misschien onlangs ergens een nieuw stuk tussen gezet ( een andere design radiator misschien)

Toegevoegd na 58 seconden:
ah ik zie dat hij pas een jaar oud is, waarschijnlijk heeft hij het dus altijd al gedaan. Misschien even informeren bij de gene die het heeft aangelgd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is het toch nog een keer ontluchten.. zucht.. ik weet t.. lastig.

Eerst alle radiatoren uit zetten op 1 na. daarna de thermostaat op een hoge (hoogste) stand zetten. Kopje koffie drinken. Alles ontluchten. hierna 1 voor 1 de radiatoren weer open zetten en kijken of het suizen weg is. Niet vergeten het expansievat te ontluchten en soms zit er wat lucht vast in een leiding. de hoogste punten van de leidingen hebben ook vaak een ontluchtingspunt, deze ook niet vergeten. De laatste keer dat ik het heb gedaan heb ik de gehele installatie leeg laten lopen en opnieuw afgevuld omdat ik er niet uit kwam. Na het opnieuw ontluchten op bovenstaande wijze was ik er toen vanaf