Waarom zijn schuurpoorten zo vaak groen geschilderd ?

Ik kocht een oude Belgische hoeve en stel vast dat net zoals in de meeste boerderijen alle toegangsdeuren, poorten en raamkaders van het stalgedeelte uniform groen zijn geschilderd. "Vert St Michel" om precies te zijn.
Het is niet regionaal gebonden en heeft dus niets te maken met de vroegere kasteelheren dewelke er vaak eigenaar van waren.
Is hier misschien een technische reden voor ? Houdt het insecten tegen ? Is het bijgeloof ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk is dat om te accorderen met het groen van het landscap rondom.
Lijkt me tenminste een logische verklaring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
denk niet dat de boeren dat vroeger belangrijk vonden. Denk eerder dat er een volksgeloof achter zit. Zoals men blauw gebruikte omdat men dacht dat dat vliegen op afstand hield, zal er met groen ook wel iets aan de hand zijn geweest
Antoni
9 jaar geleden
Misschien rustgevend voor de (boerderij)dieren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik ga er van uit dat de deuren de afgelopen honderd jaar wel vaker overgeschilderd zijn. Dat er een eeuw geleden groen gebruikt werd omdat er geen andere kleur was, hoeft toch niet te betekenen dat men dat nu nog steeds doet? Toch is bij veel hoeves het houtwerk nog steeds groen, ook bij nieuwere boerderijen.
Een eerste (niet onbelangrijke) opmerking is dat er tegenwoordig een véél ruimere keuze aan pigmenten is dan zo'n honderd jaar geleden. Dankzij de chemie is nu elke denkbare kleur in verfvorm verkrijgbaar. Dat is een deel van het verhaal.
Ten tweede hield men indertijd heel erg rekening met de duurzaamheid van een verf.

Maar als veel hoeves dezelfde groene verfkleur hebben, dan wil dat oorspronkelijk zeggen dat ze allemaal van dezelfde eigenaar of familie waren. Vaak was het zo dat een adellijke familie een kasteel of rijke villa bewoonde, en verderop een paar boerderijen verhuurde. Aan deze boeren werd dan gevraagd om de kleuren van het wapenschild van de familie te gebruiken voor het schilderwerk. Op die manier is de eigendomssituatie van hoeves soms gemakkelijk af te lezen.
Amadea
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Ga eens in haarzuilen kijken daar kan je zie hoe een kasteel heer omging met het omliggende dorp daar zie wat de kleuren waren. Groen geeft alleen geen aanduiding zoals jij omschrijft. De site waar je dat van afhaalt is ook niet echt betrouwbaar.
Amadea
9 jaar geleden
Geef zelf eens een antwoord, in plaats van alleen commentaar te geven op mijn antwoorden...
ronron1212
9 jaar geleden
Op jouw antwoorden ik doe dat ook bij andere antwoorden en ik geef zelf ook antwoorden. Je mag hier gewoon reageren doe jij ook vaak genoeg.
Antoni
9 jaar geleden
Op die website www.ikhebeenvraag.be worden de vragen beantwoord door wetenschappers. De antwoorden op die website zijn dus gebaseerd op wetenschappelijke kennis en daarom over het algemeen best betrouwbaar, lijkt mij.
De groene verf gebaseerd op koper werd gezien als schimmelwerend, net als de kleuren Spaans groen en Fries groen.