Is een lekkage in de douche waar men na een jaar achter komt een verborgen gebrek?

Een jaar geleden hebben wij een woning aangeschaft (bouwjaar 1990) nu komt er stuc los van de muur, wat blijkbaar veroorzaakt word door een lekkage in de douche, deze zat er dus al. kan dit worden opgegeven als verborgen gebrek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Antwoorden (1)

Alleen als je een jaar geleden op diezelfde plek lekkage had, bij aankoop dus, zou het een verborgen gebrek zijn [echter hoe bewijs je dat als je het niet zag?] . Maar die term wordt eerder gebruikt voor andere problemen, zoals

Uit de bron:
>>>Een gebrek is ernstig wanneer het normaal gebruik van de woning in de weg staat. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een rotte dakconstructie. De verkoper is dan aansprakelijk, ongeacht of hij van het gebrek wist of niet. Voorwaarden zijn dat het gebrek al voor de overdracht bestond en dat het niet zichtbaar was voor u als koper tijdens de bezichtigingen (in verband met uw onderzoeksplicht).

>>>Bij een minder ernstig gebrek wordt het lastiger de verkoper de schade te laten herstellen dan wel vergoeden. Dit heeft alleen kans van slagen als u kunt aantonen dat de verkoper zijn mededelingsplicht heeft geschonden terwijl u wel aan uw onderzoeksplicht heeft voldaan. Hiervoor moet u kunnen aantonen dat:

*Het gebrek er al was voor de overdracht.
*De verkoper wist van het gebrek en het niet aan u heeft gemeld.
*U er alles aan heeft gedaan relevante informatie over de woning te verzamelen, oftewel aan u onderzoeksplicht heeft voldaan.
Gebreken door de leeftijd van de woning moet de koper meestal vergoeden. Daarom nemen verkopers regelmatig een ouderdomsclausule op in het contract. Hiermee willen ze hun aansprakelijkheid beperken of uitsluiten. Dit verstevigt de rechtspositie van de verkoper.

https://www.eigenhuis.nl/juridisch/kopen/verborgen-gebreken/

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeet ook niet dat iemand die een bestaande woning koopt, koopt de woning in de staat waarin die zich op dat moment bevindt. Dat wil zeggen: inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken. U heeft als verkoper dan ook een onderzoeksplicht; u moet er voor zorgen dat u de staat van de woning zo goed mogelijk kent. Merkt u na de overdracht een gebrek aan de woning? Dan komt dat in principe voor uw rekening als nieuwe eigenaar. Soms is de verkoper echter aansprakelijk...