Welk insect is dit?

Dit beestje eet mijn bomen en struiken kaal. Wat er van de bladeren over blijft wordt bruin en valt af. Wie weet wat voor beestje dit is en wat ik erbtegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
jc54
9 jaar geleden
Knap, als dit kleine beestje dat in z'n eentje doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was ie maar in zijn eentje :). Zijn familie zit aan het diner in een boom.

Antwoorden (3)

Het is een kever, welke soort kan ik op deze foto niet goed zien. Misschien herken je de kever op de bijgevoegde pagina (zie link).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik het goed zie is hij metallic groen, en daarmee kom ik uit op het bladhaantje Oulema gallaeciana. De middelen tegen deze in het Nederlandse geheten Graanhaantjes zijn zwaar en doden álle aanwezige insecten. Dat staat niet in verhouding tot de relatief kleine schade die ze aanrichten. Er is bovendien maar één generatie per jaar van, dus het blijft bij deze ene familie. Hun natuurlijke vijand is de sluipwesp.
Amadea
9 jaar geleden
Een kevertje kan nooit de schade veroorzaken die je beschrijft.
Wel de larven van kevers.
Kijk opnieuw naar de onderkanten van de bladeren of je daar rupsjes of larven ziet.
Mogelijk zijn ze al verpopt, dan vreten ze geen blad meer op.
Na het verpoppen komen er weer kevertjes uit, die daarna wegvliegen om elders te paren.
je hoeft dus niets te doen, alleen wachten op de nieuwe blaadjes.
Wat later zie je er niets meer van.

Toegevoegd na 3 minuten:
In ons land komen ruim 300 soorten bladhaantjes ( kevertjes) voor, erg lastig te vinden welke soort die van jou is.