Welke rechten en plichten heb je als je met je ex in de gezamenlijke koopwoning woont?

Gezamenlijke koopwoning, hypotheek beide op naam, sfeer onderling niet prettig.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Plicht: Zorgen dat het netjes en schoon blijft. De hypotheek betalen, blijven communiceren op volwassen toon. Recht: bij verkoop van de woning de helft van de opbrengst of restschuld, tenzij vooraf door huwelijkse voorwaarden anders bepaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de koopwoning op beide hun naam staat dan heeft een ieder het recht om daar te verblijven. Ook zijn jullie beide verplicht de hypotheek te betalen.

Het is geen recht of plicht om de boel op te ruimen of netjes tegen elkaar te zijn, maar het kan we de sfeer ten goede komen natuurlijk.

Als de situatie onhandelbaar is dan zou je afspraken kunnen maken dat een van jullie het huis verlaat en dat de ander de hypotheek op zich neemt (dit moet wel bij een notaris en met goedkeuring van de hypotheekverstrekker gebeuren). Uiteraard hoef de gene die vertrekt niet gratis op te zouten. Wellicht kun je afspraken maken over een uitkoopregeling waarmee de persoon die blijft wonen de ander zijn belang in de woning compenseerd (dit is iets waar je beide uit moet zien te komen).

Wanneer je hier biet samen uit komt dan kunnen jullie ook besluiten de woning te verkopen en de restschuld of opbrengst te verdelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht, als één van beiden de woning verlaat, proberen hypotheek over te sluiten tegen gunstigere voorwaarden. Hypotheekrente staat op een laagtepunt (~4,5% 20 jaar vast als ik het goed heb) dus wellicht dat daar iets te halen valt waardoor het voor de 'achterblijver' beter te dragen is om te blijven wonen in de koopwoning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik heb begrepen is het erg lastig met een jaarsalaris van 25.000 om als alleenkoper een fatsoenlijke hypotheek te nemen