Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bewegen de vlammetjes van mijn waxinelichtje?

Ik heb in een vitrinekast twee waxinelichtje staan en daarvan flikkeren de vlammetjes continu en best wel hevig. Maar omdat ze in de kast staan zou er geen wind of tocht bij kunnen komen.
Wat ik extra vreemd vind is dat ik een andere kaars heb branden die staat vlak bij een deur en die vlam beweegt totaal niet.
Is dit wetenschappelijk te verklaren of is er een spirituele reden voor.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
20.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De luchtbeweging wordt veroorzaakt door de vlammen zelf. die verwarmen de lucht rond de vlam welke dan gaat opstijgen. Daardoor ontstaat een onderdruk op de plek waarvandaan die lucht op is gestegen hetgeen door lucht van opzij weer wordt aangevuld.
Bij een gewone kaars is die stroming tamelijk gestroomlijnd. Die schets. Bij een waxinelichtje moet de lucht met een onhandige bocht het bakje inzakken. Zie de tweede kaars. Daarbij ontstaan allerlei wervelingen die de kaars doen flakkeren. Het zal anders zijn als het waxinekaarsje niet in een glaasje of bakje zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die = zie
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie uitleg.
Reddie
9 jaar geleden
Prachtig. Briljant. Plus.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding