Hoe lang kan een cactus zonder water?

Ik heb een cactus die dood is gegaan omdat ik hem teveel water gaf.
Ik heb wel eens gehoord dat een cactus zijn vocht haalt uit de lucht.
Mijn vraag is nu: hoe lang kan een cactus zonder water?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
8.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken iemand die heeft een nep cactus. Niet van echt te onderscheiden, en behoeft nooit geen water...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die van mij is echt, en dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan is hij dood...zoals je zelf al schreef...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen cactus kenner dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal ik niet ontkennen. Ik gaf je derhalve ook geen antwoord op je vraag, maar een reactie.
En verder: dood is dood. Daar kan geen enkele cactus kenner verder iets aan veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daar ben ik het mee eens.

Het beste antwoord

het hangt af van de soort cactus, en de temperatuur waarin die staat.
sommige cactussen, zoals een lidcactus en een ephiphyllum die ik heb staan, moeten echt regelmatig water hebben, zeker als het warm is en ze zonnig staan.
andere soorten gedijen als ik ze eens per twee weken water geef, zeker als ze koel staan.
zoek de specifieke cactus waar je het over hebt eens op, dan heb je een richtlijn.
gebruik verder je ogen en vingers; voel aan de aarde, en bekijk de plant goed, zodat je je watergift daarop kan aanpassen.
ook planten zijn individuen ;)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (3)

'Water geven

Water geven is een van de belangrijkste dingen voor cactussen. Het beste is natuurlijk regenwater en het mag niet te koud zijn, indien geen regenwater aanwezig is, laat men kraanwater enkele dagen in een gieter staan, zodat het op kamertemperatuur komt. In de rustperiode (november tot maart) de cactussen geen water geven, de cactussen zullen veelal inkrimpen. Cactussen die in de woonkamer of serre overwinteren bij hogere temperaturen, eenmaal in de maand een beetje water geven. Na de rustperiode dus vanaf maart de cactussen een klein beetje water geven (benevelen met een plantenspuit). Als de eerste bloemknoppen verschijnen langzaam wat meer water geven. In de zomer bij zeer warm en zonnig weer eens per week water geven, het beste is dan vroeg in de morgen of laat in de namiddag. Maar let op, de cactusaarde moet helemaal opgedroogd zijn, en bij twijfel geen water geven. In het najaar en tijdens de bloei om de 2weken water geven, (bij twijfel geen water geven) indien de cactusaarde niet uitgedroogd is, geen water geven. Sommige cactussoorten hebben een groeistop in de zomer, ook deze hebben dan minder water nodig. Vaak kun je dit zien aan de cactusaarde, doordat deze dan vochtig blijft. Cactussen die in de wintermaanden in de woonkamer of serre blijven staan, eenmaal in de maand wat water geven. Zaailingen die nog geen jaar oud zijn, in de winter eenmaal in de twee weken een beetje lauw water geven, deze mogen in de rustperiode ook iets warmer staan.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek het biotoop op van die cactus en dan het jaarlijkse weerbericht van die streek... Als het daar 9 maanden achtereen niet regent, dan is dat de maat voor die cactus... Dan overleeft hij dus 9 maanden, natuurlijk...

Een cactus kan zonder water tot één dag voordat die eraan doodgaat en dat is voor elke cactus anders... En voor cactus kun je elk levend schepsel zetten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maanden tot wel een half jaar!