Ik heb een rosella met rode kop, gele borst en overwegend groen op de rug. Zit al een paar maanden alleen . hoeveel vrouwtjes kunnen erbij.?

Volgens mij is hij eenzaam wat me niet goed lijkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

ik zou er gewoon 1 vrouwtje bij zetten.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Parkietachtigen maken heel vaste koppels met één man en één vrouwtje.
Bij kanaries zit dat bijvoorbeeld anders, daar kunnen 3 vrouwtjes en een man goed samen. Hij kan ze ook alledrie bevruchten zonder dat ze onderling ruzie krijgen.
Ivana
14 jaar geleden
Nou Corrie, ik denk zomaar dat hij d'r best een paar kan hebben, want één is géén.......!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
licht eraan wat je hebt
als je een vrouwtje hebt kun je er makkelijk een man of vrouwtje bijzetten
bij een man heb je wel kans op jongen
als je een man hebt is het niet aan te raden er een andere man bij te zetten dit gaat 99.9% fout
en idd parkietachtigen alleen houden is niet bevorderlijk voor het humeur en gedrag van de vogel
tenzij hij heel goed tam is want als je er dan een andere vogel bijzet kan de tamme ineens veel minder tam worden omdat hij een nieuw "vriendje" heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.vogelproblemen.nl/Prachtrosella.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rosella's kun je onmogelijk op het uiterlijk seksen.
Als je wilt weten of je een man of pop hebt, moet je hem laten DNA testen.

Of de vogel moet al eens eitjes hebben gelegt, dan weet je ook dat het een pop is.

Dus ik zou er eerst zeker van zijn, wat voor geslacht de vogel is die je hebt, en dan een partner er bij halen van het tegenovergestelde geslacht.

Toegevoegd na 4 minuten:
En dat is niet zo makkelijk, aangezien je weer niet weet wat voor geslacht het is.
Meschien kun je bij een ervaren kweker een vogel kopen in het goede geslacht, die al een DNA certificaat heeft.
Wel dan ook het certificaat mee vragen.

Toegevoegd na 12 minuten:
En als de vogel geringt is, even lezen van welk jaar die is op de ring, dat je niet met een te ouden vogel naar huis gaat.
Paarse ringen zijn jongen van vorig jaar, oranje ringen van 2008.
Sommige gebruiken goedkopere ringen zonder kleur, dan moet je even het jaar op de ring lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je misschien wel weet, heb ik ook rosella's
Ik vraag me af, als ik niet wil broeden met deze vogels kan ik er dan een stuk of 4 in de zelfde voliere zetten?
B.V. 2 mannen en 2 vrouwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je popjes en mannen bij elkaar hebt, kun je nooit zeker zijn of ze niet gaan broeden.
Ook al geef je ze geen nestkast of eivoer, of nestmateriaal,of andere dingen die de broed stimuleren, kunnen ze nog steeds gaan broeden, zeker in een voliere, en zeker als je er planten in hebt staan.
Vogels zijn heel vindingrijk, en als ze het in hun kop hebben om voor nageslacht te zorgen, dan doe je daar wijnig aan. Als je alleen popjes hebt, dan heb je meer risico op legnood, omdat ze toch eieren kunnen gaan leggen, dus das ook niet zo'n puik plan. Als je zeker geen jongen wilt, en het kan met de rosella, dan zou ik alleen mannen pakken.
Maar das iets wat ik niet weet van de rosella, of je mannen bij elkaar kunt zetten. Maar als je het niet heel erg vind om meschien een nestje te krijgen, kun je ze gerust bij elkaar in de voliere doen. Maar als je zeker geen nestje wilt, kun je ze beter gescheiden houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi ed
je kunt gerust meerdere vrouwtjes bij elkaar zetten hoor heb ik jaren gehad
je hebt kans dat ze eieren leggen maar die zijn toch niet bevrucht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je allemaal popjes bij elkaar zet, heb je wel meer kans op legnood, en dat er meschien 1 of meer dood kunnen gaan.