Wat voor hulp kun je bieden als je een manke duif ziet?

Ik was vanmorgen in de stad een patatje eten. Er kwam zo'n volgevreten dikke duif schooieren. Ik gaf hem steeds een klein stukje en hij at zo uit mijn hand. Ik zag dat hij een paar tenen miste. Op het stompteentje had hij een eetbult en z'n overige tenen gleden steeds uit elkaar. Ook trok hij dat pootje steeds op, alsof hij pijn had. Ik wilde natuurlijk weer eens helpen maar ja.. wat kun je dan doen? Hij had wel ringen om beide poten maar volgens mij is het gewoon zo'n stadsduif die altijd loopt te bedelen om eten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je niet weet waar je mee bezig zijn kan je ze het beste met rust laten. Als je echter de goede voorbereidingen treft, kan je proberen het dier mee te nemen (bijvoorbeeld in een afgesloten kartonnen doos met een deken erin) en het dier naar de dierenarts te brengen. Zorg er hierbij voor dat het dier vooral niet in paniek raakt, en als het teveel tegenstribbelt moet je het gewoon laten gaan. Daarbij moet ik je nog zeggen dat een dierenarts de verzorgingskosten op de 'redder' van het dier verhaalt. Je moet er dus goed over nadenken of je wel bereid bent die kosten op je te nemen (deze liggen zo tussen de 50 - 100 euro!).

De duif die je hebt gezien kan niet echt meer geholpen worden. Zijn mankement had wel voorkomen kunnen worden. Door hem geen patat e.d. te voeren. Alle duiven die rondhangen rondom patatkramen en zichzelf volvreten met patat krijgen op een gegeven moment de problemen die jij beschrijft. Dus voorkomen is beter dan genezen. Geef die duiven gewoon geen patat meer. Beter voor duiven en ook beter voor degene die een patatje willen eten zonder lastig gevallen te worden door al te opdringerige duiven die je patat willen jatten.

ik loop standaard met een heel fijn nagelschaartje op zak. veel duiven raken verward in (vis)draad, en dat gaat strakker en strakker zitten, en bindt zodoende de tenen of zelfs de hele voet af. als je er eniszins op tijd bij bent, kan je het zonder al te grote schade wegknippen. krijg je dit niet voor elkaar, breng de vogel dan naar een vogelasiel, of neem hem mee naar huis en vraag de dierenambu hem op te halen. ringen om beide poten betekent een ring met ringnummer en geboortejaar en landkenmerk. de tweede ring is een vluchtring, dwz dat de duif voor een vlucht is uitgezet, en niet terug is gekeerd, om wat voor reden ook. bij het vogelasiel achterhalen ze de eigenaar via de ringregistratie, en vragen of hij nog interesse heeft hem op te komen halen. soms is dat het geval, soms niet, dan zoekt het vogelasiel een andere eigenaar. in de tussentijd kan het beestje lekker bij-eten en weer op krachten komen.

Een manke duif heeft geen hulp nodig... Dus alle hulp die je geeft is niet nodig, ergo overbodig...

Je had de dierenambulance even kunnen bellen dat nummer heb ik standaard in mijn telefoon. Ik vind het juist goed dat je oplettend bent. Een oplettende persoon die een duif observeerd vind ik positief. Het is toch een dier.

Dat is min of meer de natuur, survival of the fittest, of zoiets. Min of meer omdat wij hier geen echte natuur meer hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100