Wat voor hulp kun je bieden als je een manke duif ziet?

Ik was vanmorgen in de stad een patatje eten. Er kwam zo'n volgevreten dikke duif schooieren. Ik gaf hem steeds een klein stukje en hij at zo uit mijn hand. Ik zag dat hij een paar tenen miste. Op het stompteentje had hij een eetbult en z'n overige tenen gleden steeds uit elkaar. Ook trok hij dat pootje steeds op, alsof hij pijn had. Ik wilde natuurlijk weer eens helpen maar ja.. wat kun je dan doen? Hij had wel ringen om beide poten maar volgens mij is het gewoon zo'n stadsduif die altijd loopt te bedelen om eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.8K

Antwoorden (6)

Als je niet weet waar je mee bezig zijn kan je ze het beste met rust laten.

Als je echter de goede voorbereidingen treft, kan je proberen het dier mee te nemen (bijvoorbeeld in een afgesloten kartonnen doos met een deken erin) en het dier naar de dierenarts te brengen. Zorg er hierbij voor dat het dier vooral niet in paniek raakt, en als het teveel tegenstribbelt moet je het gewoon laten gaan.

Daarbij moet ik je nog zeggen dat een dierenarts de verzorgingskosten op de 'redder' van het dier verhaalt. Je moet er dus goed over nadenken of je wel bereid bent die kosten op je te nemen (deze liggen zo tussen de 50 - 100 euro!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De duif die je hebt gezien kan niet echt meer geholpen worden. Zijn mankement had wel voorkomen kunnen worden. Door hem geen patat e.d. te voeren. Alle duiven die rondhangen rondom patatkramen en zichzelf volvreten met patat krijgen op een gegeven moment de problemen die jij beschrijft. Dus voorkomen is beter dan genezen.
Geef die duiven gewoon geen patat meer. Beter voor duiven en ook beter voor degene die een patatje willen eten zonder lastig gevallen te worden door al te opdringerige duiven die je patat willen jatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft patat geven te maken met de klachten aan zijn poot? Teentje eraf, eelt erop enz.
Rieneke1
14 jaar geleden
sasha, je was me voor.
het verband tussen patat eten en missende tenen ontgaat mij ook volkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat sarcastisch bedoeld was om aan te geven dat je een duif geen patat moet geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry dat ik verkeerde info geeft.
Mij is vroeger verteld dat de duiven ziek werden van het vet in de patat en dat er daarom zoveel manke duiven in de buurt van de patatkraam rondliepen. Ik heb dat verhaal eigenlijk nooit in twijfel getrokken. Maar na jullie opmerking en wat google-en kom ik erachter dat ik ongelijk heb.
Ik ben nog wel van mening dat duiven overlast veroorzaken voor mensen die rustig hun patatje willen eten. En dat is voor mij al reden genoeg om ze niet te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan wel zogenaamde ``patatkraaien``.
Dit zijn kraaien welke pigment problemen hebben. Zitten vol witte vlekjes in hun van oorsprong zwarte veren.
Dit komt door slechte voeding, waaronder patat.
Rieneke1
14 jaar geleden
@conan, bedoel je de zgn "leidse kauwen"?
heb je een bron voor me waaruit blijkt dat het om slechte voeding gaat?
meestal maken deze kauwen deel uit van een groep normaal gekleurde kauwen, en met hun conditie is niets mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke, nee ik bedoelde geen kauwen, hoewel het verschijnsel ook bij die vogels voorkomt. Bron, was een krant waarin ik het eens heb gelezen. Vond net op internet een draadje op een forum, waar ik overigens zelf geen lid van ben: http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=1346
ik loop standaard met een heel fijn nagelschaartje op zak.
veel duiven raken verward in (vis)draad, en dat gaat strakker en strakker zitten, en bindt zodoende de tenen of zelfs de hele voet af.
als je er eniszins op tijd bij bent, kan je het zonder al te grote schade wegknippen.
krijg je dit niet voor elkaar, breng de vogel dan naar een vogelasiel, of neem hem mee naar huis en vraag de dierenambu hem op te halen.
ringen om beide poten betekent een ring met ringnummer en geboortejaar en landkenmerk.
de tweede ring is een vluchtring, dwz dat de duif voor een vlucht is uitgezet, en niet terug is gekeerd, om wat voor reden ook.
bij het vogelasiel achterhalen ze de eigenaar via de ringregistratie, en vragen of hij nog interesse heeft hem op te komen halen.
soms is dat het geval, soms niet, dan zoekt het vogelasiel een andere eigenaar.
in de tussentijd kan het beestje lekker bij-eten en weer op krachten komen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Een manke duif heeft geen hulp nodig... Dus alle hulp die je geeft is niet nodig, ergo overbodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
je overtreft jezelf weer xinix.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou toch wel zo'n arm zielig duifje te hulp schieten, Xinix?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix komt een gewonde duif tegen. Duif: help, ik ben gewond! Xinix: ik zie niks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wederom plus noch min...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op een plek waar veel duiven komen en bestudeer ze aandachtig. Zie hoeveel duiven er tussen lopen met vergroeide en of manke poten. Het zijn er veel.
XiniX heeft ergens wel gelijk. Je kunt ze niet allemaal helpen. Dat is niet te doen. Het zijn er teveel. Je zou er een dagtaak aan hebben. En omdat mensen ze maar blijven voeren verleren ze het om in de vrije natuur hun kostje bij elkaar te schrapen.
Daarom is er zoveel overlast van duiven.
Ze fokken maar door, eten in overvloed (brood, patat enz.)
Hun ontlasting ziet er niet meer uit zoals de ontlasting van een vogel er uit hoort te zien. Door slechte voeding hebben ze ook haast geen weerstand meer voor ziekte`s en zijn vele duiven ziek.
Die ziektes kunnen ze overigens ook nog overbrengen op mensen. Daarom worden het de ratten van de lucht genoemd. Besef dat als je zo`n duif oppakt dat hij vaak ook nog eens vol met teken zit. Kortom, je kunt er zelf ziek van worden, door het helpen van een duif. Overigens, ik ben vogelliefhebber, en heb niks tegen duiven. Maar het is de schuld van onwetende en onverstandige mensen, dat de meeste duiven ziek zijn en dat er zoveel overlast van is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooruit, toch nog een plus! Ook voor jou, Conan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, Colconbri!
Je had de dierenambulance even kunnen bellen dat nummer heb ik standaard in mijn telefoon. Ik vind het juist goed dat je oplettend bent. Een oplettende persoon die een duif observeerd vind ik positief. Het is toch een dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
het landelijke nr is 0900-0245.
je wordt dan doorverbonden met de dichtstbijzijnde dierenambu. plusje pien ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de dierenambulance van zoetermeer in mijn mobiel staan. bedankt rien voor het landelijke nummer:)) dir kan iedereen meteen in zijn mobiel zetten hahaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nr ook wel in mijn foon staan maar omdat het niet bloedde of er half af hing, kwam het niet in me op om te bellen. Hij had gewoon eelt op z'n stompje. Er lopen ook tig duiven en ik denk dat het dan onbegonnen werk is om alle duiven te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had wel het idee dat de duif pijn had? Dan zou ik bellen.
Dat is min of meer de natuur, survival of the fittest, of zoiets.

Min of meer omdat wij hier geen echte natuur meer hebben.