Zijn deksels van metaal en doppen van plasic? Of is het net andersom?

Wanneer kun je spreken dat het een dop is en wanneer is het een deksel? Zijn hier de materialen die de naam bepalen of ligt het aan iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Antwoorden (8)

Een dop is kleiner dan een deksel. Het is m.i. niet het materiaal dat het verschil maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wilde ik ook schrijven. Ik geef geen antwoord meer. +1 voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het deksel op mijn blikje nivea is vele, vele malen kleiner dan de dop van de benzinetank van een vrachtauto.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, Dounja. Marleen, dat is de uitzondering die de regel bevestigt.
Er zijn ook plastic deksels en metalen doppen. Zo zijn er ook goede vragen en vragen als deze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een dop doe je op een fles bv colafles, bierflesjes enzo.

op grotere potten zoals groentenpotten, koekjes trommels en op pannen zijn het deksels
14 jaar geleden
Ik denk dat het ervan afhangt waar het bij hoort. Een pan heeft altijd een deksel hoe groot of klein de pan ook is. Een fles heeft een dop, een potje heeft weer een deksel.
Een pen heeft een dop.

Een fles met een brede halsopening kan een grotere dop hebben dan de deksel van een klein potje.

Ook het materiaal is niet bepalend want je hebt metalen doppen en plastic doppen voor flessen.

Een kwestie van aanleren dus, ik denk niet dat er regels voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal kun je doppen er op draaien en deksels, druk of doe je er op. Een dop is meestal ook kleiner dan een deksel.

Ik denk niet dat het materiaal erg verschilt, je hebt kleine en grote metalen deksels of doppen, evenals plastic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Dikke Van Dale is "Dop" een deksel voor op een fles.
Een deksel is namelijk dat deel van een hol voorwerp dat dit van boven sluit. Bij een fles noemt men dat dus een dop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een deksel is iets dat afdekt, een dek-sel. Een dop is een speciaal soort deksel. Het verschil zit hem in de verhouding tussen het platte stuk dat afdekt en de rand (die om de zijkant van dat wat je afdekt zit). Bij een deksel is het platte gedeelte duidelijk belangrijker dan de rand (het ligt meer op dat wat je afdekt), bij een dop zijn zowel het platte stuk als de rand belangrijk (hij zit meer om dat wat je afdekt heen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het is niet het materiaal maar het formaat van het voorwerp dat je ermee afsluit die geldt.

Een deksel wordt in de regel gebruikt om een wat grotere bak, kom of doos af te sluiten en kan van elk materiaal gemaakt zijn. Denk aan het deksel van een ouderwetse vuilnisemmer (metaal), maar ook de deksels op koelkastbakjes (plastic) of koektrommels (beide)

Een dop wordt gebruikt om een meer cilindrisch / kokervormig of kleiner object af te sluiten (fles, tube) en kan eveneens van beide materialen zijn. Denk aan een dop op een fles (plastic) of postkoker (plastic), maar ook de metalen schroefdop natuurlijk. Ventieldopjes, niet te vergeten, kunnen weer van beide materialen zijn.

Hoe je het kreng noemt ligt dus niet aan hoe het er uitziet, maar waar het op moet.
Op een enorme transportbuis voor olie of zo gaan enórme doppen, terwijl op een blikje lippenbalsem maar een verrekte klein dekseltje gaat.

Gelukkig past op ieder potje wel een dekseltje - en op elke fles wel een dop.

Toegevoegd na 3 minuten:
(was weer te snel)
Bovendien kun je deksels meestal op het voorwerp drukken / leggen, en moet je doppen draaien. Maar er zijn op de 'regel' wel degelijk uitzonderingen. Ik draai bijvoorbeeld echt de déksel op de pot met pindakaas, en druk de dóp op een buisje steradent (die ik de plee mee) dicht.