Mijn woning verhuurder wil mijn CV ketel vervangen. Ben ik verplicht om daar mee akkoord te gaan?

De huidige ketel is goed onderhouden en werkt prima.
Heb het vermoeden dat een nieuwe ketel straks een excuus/reden zal zijn, om de huurprijs van de woning te verhogen...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4K
ronron1212
9 jaar geleden
cv ketel moeten soms wel vervangen worden al doet hij het nog goed, De verhuurder wil de zaken gewoon goed houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar dat vermoeden kan je toch vragen en daar zijn regels voor.
Goeie kans dat het best wat energie scheelt, dus zelf bij een verhoging kan je erop vooruit gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, maar ik koop toch ook geen nieuwe wasmachine als de huidige het nog goed doet...
ronron1212
9 jaar geleden
De ketel kan zo oud zijn dat het energie gebruik erg hoog is en het rendement laag. Ik koop wel een nieuwe wasmachine als de oude het nog doet als de oude te oud wordt en er nieuwere en betere machines zijn zeker als ze zuiniger zijn.
ronron1212
9 jaar geleden
grijze welke subsidies dan?

Antwoorden (2)

Woningverbetering met een huurverhoging als gevolg kan alleen met de instemming van de huurder, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Verder is dit een schemergebied.
Eerst zal bepaald moeten worden of het noodzakelijk is.
Een oude ketel zal steeds meer onderhoud nodig hebben, ook al is ie op zich nog goed.

Als je het echt hard wilt spelen, zal de verhuurder naar de rechter moeten om toestemming te krijgen het pand te betreden.

Persoonlijk zou ik blij zijn met een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit soort periodiek onderhoud is over het algemeen niet verplicht. Als hij echt nodig aan vervanging toe is, zullen ze er wel bij je op aandringen en een gevolg van niet meedoen kan zijn dat je de eerstkomende tijd geen nieuwe ketel zult krijgen als je hem alsnog nodig hebt. Vaak geeft de woningbouw daar termijnen voor, bijvoorbeeld drie of vijf jaar.

Maar periodiek onderhoud van de woning is meestal gewoon dat: periodiek onderhoud van de woning. En tenzij het gaat om iets waar de bewoner zelf om vraagt, mag dat volgens mij niet leiden tot een huurverhoging, in elk geval niet extra bovenop de wettelijk maximale huurverhoging. Als jij zou vertrekken uit de woning, kan iets als een nieuwe en zuiniger ketel wel een reden zijn om de woning vervolgens tegen een hogere huurprijs in de markt te zetten.

Maar als je bang bent dat er toch een addertje onder het gras zit en dit onderhoud zal leiden tot een huurverhoging, vraag daar dan gewoon naar. Voor 'extra' dingen in of aan de woning, zoals een ligbad of een nieuwe keuken hebben ze vaak hele tabellen voor hoe zich dat vertaalt in de huurprijs. Ik kan me eigenlijk niet indenken dat gewoon onderhoud tot huurverhoging zou leiden en volgens mij mag dat ook niet, maar navragen kan natuurlijk geen kwaad.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tenzij het gaat om werk dat veel overlast geeft (bij mij wilden ze een keer onder de vloer inspecteren zodat m'n laminaat er gedeeltelijk uit moest) is het feit dat de verhuurder de woning onderhoudt en je dus af en toe een nieuwe ketel, keuken of toilet krijgt, gratis en voor niets, juist één van de leuke dingen van het huren van een woning van de woningbouwvereniging. Bij ons in de straat heeft pas iedereen zonnepanelen op het dak gekregen: ik heb daar niets voor hoeven betalen, maar heb wel de voordelen van een lagere energierekening straks. Dat de verhuurder als ik ooit vertrek hier die panelen waarschijnlijk gebruikt om de huur nog extra verhogen, is niet mijn probleem.

Bij huurverhoging vanwege verbeteringen aan de woning moet volgens mij het verzoek tot het aanbrengen van de kant van de huurder komen of in elk geval zal er vantevoren een duidelijke overeenkomst moeten zijn waar de huurder mee akkoord gaat, anders mag de huur niet verhoogd worden bovenop wat wettelijk is toegestaan per jaar.