hoe zie je of iets mos is of niet?

Ik zou graag willen weten wat belangrijke kenmerken zijn van mos. Zodat ik in het bos de mossen kan herkennen van de planten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Een plantje, hoe klein dan ook, hebben altijd wortels.
Mos heeft nooit wortels.
Er zijn plantjes die heel sterk op mos lijken, zoals sterretjesmos.
Maar het plantje heeft bloemetjes en mos heeft nooit bloemetjes, maar sporen zoals een paddenstoel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mossen hebben geen wortels en alleen heel kleine puntige blaadjes die in kransjes rond de steel staan. Soms hebben ze sporendragers, een klein min of meer eikelvormig doosje aan een lange steel. Ze groeien in dicht opeengepakte kussentjes, onderwatermossen zijn iets minder op elkaar gepakt maar verder niet zo verschillend van de andere mossen. Ook veenmossen zijn er in vele soorten, ze groeien boven water, maar houden grote waterbellen vast met hun dode halfvergane onderkant. Veenmossen kunnen zo heel grote bulten vormen die boven het maaiveld uit komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mos is groen, een "laag bij de grond" plantje, het is een bodembedekker en ze staan dicht bij elkaar.
Als je in een tuin groene tegels ziet, zijn deze bedekt met mos. In een gedeelte van de tuin waar weinig of geen zon de grond raakt, zie je veel mos verschijnen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Uit de bron:
De mossen of bladmossen zijn kleine, kruidachtige landplanten, die dicht op elkaar gepakt groeien in matten of kussens op rotsen, bodem of als epifyten op de stam of bladeren van bomen. Mossen zijn meestal groene planten, vaak met stengels en bladen. Ze hechten zich vast met rizoïden (wortelachtige structuren), maar hebben geen echte wortels.