Wat voor een beestje is dit? (zie foto)

Ik heb zulks nog niet eerder gezien en het heeft een beetje een wesp-achtige uitsraling maar dan kleiner. Volgens mij is het ook geen sluipwesp.

Toegevoegd na 3 uur:
Link: http://www.mupload.nl/img/sk1slfg6rhc.jpg

Toegevoegd na 3 uur:
Foto staat nu bij de link

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Gezien de lange antennes is het géén vlieg en wel een wesp. Bij het zoeken op http://www.ahw.me/indexwespen.html kom ik uit bij de deukmetselwesp, Symmorphus bifasciatus. Deze heeft alleen op het 1e, 2e en 4e achterlijfsegment een gele band. Ze zijn ongeveer 10 mm lang. Hij gebruikt allerlei openingen in muren, rietstengels, nestblokken om broedcellen te maken.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van de sluipwespen zijn er heel erg veel soorten en maten in, sommige enkele mm. terwijl de grootste groter zijn dan een wesp.
Dus is het ( zonder foto) vrijwel zeker dat je een sluipwesp hebt gezien.

Maar onder de groep zweefvliegen, bestaan ook vliegen die op wespen lijken en ook nu weer van heel klein tot best wel groot.

Toegevoegd na 8 minuten:
je foto gezien, het is mogelijk de Groefbijendoder Familie: Graafwespen .