Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een bakstenen gevel dat gestuct (of gepleisterd) is hersteld worden in oude staat?

Mijn vriend en ik willen een huis kopen maar we willen vooraf wel weten of de gevel weer hersteld kan worden. veel stukken stucwerk brokkelen al af en daaronder zijn bakstenen te zijn. Is deze gevel (zie onderstane link) weer in oude staat te herstellen zoals het huis wat ernaast staat.

http://www.funda.nl/koop/haarlem/huis-48895868-kritzingerstraat-13/fotos/#groot&foto-1

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een bakstenen gevel wordt meestal gestuct omdat hij niet mooi meer is, of een defect heeft (vochtdooslag oid). Aangezien het huis rechts op de foto ook stucwerk heeft, is het visueel niet storend. Bovendien hebben de huizen links versieringen boven de kozijnen, het is maar de vraag of dat bij de gestucte huizen ook zo is.
Maar als je het er toch af wilt halen, dan is het veel werk en geeft een hoop rotzooi. Het stucwerk moet afgebikt worden en daarna de muur gezandstraald. En dan nog zal het een "vlekkerig"geheel blijven. (En misschien moet er ook opnieuw gevoegd worden). Bovendien weet je dus vantevoren niet wat er onder vandaan komt, maar misschien zijn er nog historische foto's van de woning/straat ? . Gewoon het stucwerk reparareren en evt. huis een kleurtje geven is veel goedkoper en resultaat voorspelbaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Gezien de gevelroosters heeft woning waarschijnlijk (nog) een houten vloer ? Controleer dan goed op houtrot, vocht etc...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ik was nog even naar streetview aan het kijken. Bij nr 21 en 23 kan je zien hoe het eronder waarschijnlijk uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit stucwerk is puur cosmetisch bedoeld en daaronder zit dus wel de mooie baksteentjes zoals die ernaast heeft. Je kunt er ook een stuk van zien waar het stucwerk afbrokkelt. Als het weer in oude staat hersteld kan worden dan heb ik daar wel geld voor over. Maar het zou er dus vlekkerig uit komen te zien? kan me daar niet helemaal een voorstelling bij maken van hoe dat er precies uitziet dan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het buitenstucwerk is op basis van cement, en dat trekt altijd iets in de stenen. Ondanks zandstralen blijft het vaak een vlekkerig geheel.
Google maar eens op afbeeldingen met bijv. "stucwerk buitenmuur verwijderen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de tip en het advies en het antwoord :) helemaal duidelijk voor me
gr Alina

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan:
stucwerk eraf bikken,
waarschijnlijk ook de voegen eruit.
zandstralen en opnieuw voegen.

Maar:
Je kan de staat van de stenen die eronder zitten niet zien,
Kapotte stenen, ook door het eraf bikken van het stucwerk,
missende stenen opgevuld met cement en verschillende soorten stenen, schuren opgevuld met cement, enzovoorts.
Kan allemaal gemaakt worden, maar kost natuurlijk wel wat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan het dan wel weer mooi hersteld worden of is dat niet meer zo mooi te krijgen als voorheen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing