waarom komt de rook van ons houtvuur niet door de schorsteen?

wij hebben al jarenlang een houtvuur, de laatste jaren, vooral de laatste maanden komt de rook, die normaal gezien door de schoorsteen zou moeten, in onze living terecht

ik zou graag willen weten hoe we dit kunnen vermijden, onze schouw is al meermaals gekuist en we gebruiken steeds droog hout, ik ben ten einde raad

de rook is zeer ongezellig en gezond zal het ook niet zijn

ik weet niet hoe ik dit zou kunnen oplossen
alvast bedankt :D

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Antwoorden (2)

Ik heb dit probleem ook gehad. Oorzaak gevonden nadat er een rookproef en camerainspectie had plaatsgevonden.
Vaak biedt een andere kap uitkomst, rotovent e.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om de trek. Het kan verschillende oorzaken hebben. De schouw is niet schoon, het kanaal is verstopt, de wind blaast de rook weer terug het huis in.
Nu geeft u zelf aan dat schouw schoon is, maar is schoorsteen geveegd. Zit de klep niet dicht? Is er recent verbouwd op de dak van u of van uw buren?

Ik weet dat de nieuwe Nederlandse regels zeggen dat de schoorsteen het hoogste punt van het dak dient te zijn. Hier door kan de schoorsteen nooit in de luwte zitten waardoor de wind niet de rook uit schoorsteen kan trekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
over de klep weet ik niet, straks eens nakijken, en wij wonen in een open bebouwing dus aan de buren zal het niet liggen.... en ik kom uit belgie dus ik weet hoe het hier zit met de regels om eerlijk te zijn