Is asbest in mijn koop appartement erg ?

Ik ga vanmiddag als het goed is het koopcontract tekenen voor mijn appartement. alleen nu blijkt er in te staan dat er in het onroerend goed asbest verwerkt is... Is dit iets om me zorgen over te maken ?

Het appartement is van 1986

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
bamibal
10 jaar geleden
Hoe ben je daar achter gekomen?
SimonV
10 jaar geleden
Je appartement is minder waard als er asbest in zit.
Zo lang je niet gaat boren e.d. in het asbest, is het niet gevaarlijk voor de gezondheid. Er zijn overheidsplannen om de verkoper van het huis te verplichten het pand asbestvrij op te leveren. Als dit doorgaat (lang niet zeker), zou je t.z.t. als eigenaar een grote kostenpost hebben. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-materiaal-met-asbest-laten-verwijderen.html
Thecis
10 jaar geleden
Wat ik persoonlijk gek vind, is dat dit nog niet eerder naar voren is gekomen. Heb je dit soort dingen van tevoren gevraagd?
Ik weet eerlijk gezegd niet of de makelaar verplicht is het te melden. Nu is het natuurlijk wel gemeld, maar wel erg laat. Vraag dit soort dingen even na voordat je tekent. Als er oplossingen moeten komen, niet tekenen voordat het geregeld en vast gelegd is. Beloftes zijn mooi, mondelinge afspraken ook, maar erg moeilijk aan te tonen. Wat op papier staat, is direct te vinden en na te gaan. Overigens is het bij veel gemeenten niet heel duur om zelf asbest af te voeren. Mag maar tot een bepaalde hoeveelheid (iets van 10 kg), maar als je het in meerdere keren doet, moet dat altijd wel lukken (hangt wel af per gemeente). Wel uitkijken met verwerken inderdaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dennis, je appartement is,als het goed is, onderdeel van een Vereniging van Eigenaars (VvE). Een goed functionerende VvE is actief en volgt een meerjaren onderhoudsplanning. Vraag de beheerder hiernaar en kijk goed of er de komende jaren geen dure werkzaamheden (bijv. ter verwijdering van de asbestdelen?) op de planning staan, waardoor de maandelijkse VvE-bijdrage erg kan stijgen. Ik neem aan de de begroting en de onderhoudsplanning al hebt bestudeerd, maar zo niet: doen voor je tekent!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het inderdaad bestudeerd.... er staat niets in de planning. Het asbest zit trouwens in de spouw.

Antwoorden (2)

dit kan alleen maar problemen geven als je daar eventuele werken zou uitvoeren waar asbeststof dan zou vrijkomen,als je alles met rust laat zijn er geen problemen.Je zou goed moeten weten op welke plaatsen er overal asbest verwerkt zit.Maar daar men vlug de neiging heeft vroeg of laat veranderingwerken uit te voeren bij iets wat men gekocht heeft zou ik mij hier toch zorgen om maken want die eventuele werken moeten dan daar een speciale firma uit gevoerd worden.Dus bezin algouw nog maar eens...
fremar
10 jaar geleden
In de meeste gevallen niet. Het zit vaak in de ventilatieschachten als eternit ( dat hebben wij hier ook) en zolang daar niets aan wordt veranderd, is er niets aan de hand. Zou het als plafondaftimmering worden gebruikt in de huiskamer, dan zou ik me nog even bedenken, maar meestal is het isolatiemateriaal ergens op zolder of in de schuur en zolang het geschilderd is of op andere manier weggewerkt is, is er weinig aan de hand. Geen idee of het al te laat is, maar je zou de kosten voor verwijdering van alle asbestkunnen bereken bij de koopprijs. Zou je 150.000 moeten betalen en is het verwijderen zeg naar 5000, dan wordt de koopprijs navenant lager.