Waarom wordt een toilet nog steeds doorgespoeld met drinkwater?

Waarom wordt daar bijvoorbeeld geen regenwater voor gebruikt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeei vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Dat zou inderdaad eens moeten veranderen. Daar hadden ze het al over toen ik nog een klein meisje was...

Het beste antwoord

In Utrecht is een wijk gebouwd met twee waterleidingsystemen. Het ene systeem bevatte drinkwater om te drinken en te douchen, het andere systeem bevatte zogenoemd grijs water om het toilet door te spoelen, de auto te wassen en de tuin te sproeien.

Toen een bouwvakker bij werkzaamheden de twee systemen verkeerd aansloot, kwam grijs water in het drinkwaternet terecht. Een aantal mensen kreeg lichte klachten.

Na die gebeurtenis is besloten dat het voeren van twee leidingsystemen te riskant is. Het grijze water is afgeschaft.

Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Ik heb onlangs mensen leren kennen die zelf een energiezuinig huis hebben ontworpen. Ze gebruiken zonnepanelen voor elektriciteit en zonnecollectoren voor warmte. Een verwarmingsketel hebben ze niet, die is nergens voor nodig. Elektriciteit *verkopen* ze aan het elektriciteitsbedrijf.

Zij vangen het regenwater op, en slaan dat op in een cisterne onder het huis. De toiletten en de buitenkranen zijn via een waterpomp op die cisterne aangesloten. Zo spoelen ze dus hun toilet door, en sproeien ze hun tuin, met regenwater. Als de cisterne onverhoopt leeg mocht raken (is nog nooit gebeurd) hoeven ze slechts een knop om te zetten om de toiletten en de buitenkranen op de gewone waterleiding aan te sluiten.

Het kán dus wel degelijk - als je maar wilt.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niemand verbiedt je om dat thuis aan te leggen, hoor!
Er zijn wel experimenten gedaan met de aanvoer van twee soorten water in huizen, waarvan één voor consumptie was. Dat gaf echter veel ellende met vergissingen, men is er mee gestopt.
AWM
14 jaar geleden
Er zijn nieuwbouw- en renovatietrajecten waarbij toiletten met regenwaterspoeling gebouwd worden
Omdat in een bestaand huis in te bouwen is wat lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In regenwater zitten meer bacterien en andere ziektebronnen dan drinkwater. Men kan ziek raken van regenwater. Bovendien is het minder hygienisch dan drinkwater. Vooral in ziekenhuizen, verpleeghuizen en dergelijke is het noodzakelijk goede hygiene te hebben en behouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar regent het nog niet genoeg voor in nederland om het hele jaar de toilet door te trekken met regenwater
maar gedeeltelijk regenwater en leidingwater is mogelijk.
dan moet je wel extra leidingen gaan aanleggen
en dan bespaar je jaarlijks een heleboel geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we decadent volkje zijn. hier en daar gebeurd er nog wel is een aardbeving, en dan kunnen net doen of de rest van de wereld ons iets kan schelen.maar dat is niet zo natuurlijk. wij spoelen door waar anderen bij aan door sterven. fijn toch zo'n joods christelijke traditie die we moeten beschermen tegen anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje Menno, ik hoop toch echt dat jij dan in jouw huis in elk geval een grijswatersysteem hebt, of als je later groot bent, gaat laten aanleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik groot ben... ik heb nog genikkert met himmler... fijne man hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nou, heb je zo'n grijswaterinstallatie dan? Of ben je alleen maar een grijs mopperkontje?
Gemeentes en overheid hebben niet het lef om hierin te investeren. Uiteindelijk betaald het zichzelf terug maar niemand durft de grote stap te nemen. Het is een relatief eenvoudige oplossing voor en groot probleem voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duur en zinloos (denk ik).
Of je nu regenwater vervuilt of drinkwater vervuilt, dat maakt eigenlijk niets uit. De reiniging van het speolwater uit de kaarn is overbodig, maar de kosten staan in geen verhouding met een dubbel of triple systeem. Je kunt ook voorlomen dat er ooit nog een kind in het verkeer sterft, maar ook daarvoor is de prijs te hoog.