Hoe stel ik mijn thermostaat voordelig in?

Ik werk fulltime, ben alleenstaand, en ben dus hele dagen van huis.
Er hoeft dus niet gestookt te worden in huis, van zo'n 8 uur 's morgens tot 18:00 's avonds. Ook twijfel ik of'dat ene uurtje 's morgens het stoken waard is, dus eigenlijk is de thermostaat al uit vanaf de vorige avond 22:00.

Nu is het als ik wel thuis ben 20 graden. Wat is een voordelige setting qua graden om in te stellen voor als ik van huis ben?
Omdat dit per huishouden verschilt: Het duurt bij mij +- 1,5 uur om 1 graden af te laten koelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (2)

Je hebt het alleen over voordelig en niet over comfort.

In dat geval dus: zo veel mogelijk uit, gewoon op anti-vries zetten (grapje)

Maar je wilt vast geen heel koud huis dus ben je nooit het aller voordeligst uit.
Hoe je hem moet instellen is dus afhankelijk van de mate van comfort die je hebt.

Kun je er mee leven dat het huis als je thuis bent nog een uurtje niet al te warm is, omdat je dan toch rondloopt en kookt, moet je hem gewoon laag zetten (15 graden) tot je thuis bent en dan pas omhoog. Wil je in een warm huis thuiskomen moet hij een uurtje eerder omhoog, maar dat is minder voordelig

Ben je geen koukleum in de ochtend? Niet aanzetten, dat is voordelig, maar wil je in een warm huis opstaan, moet hij via zo'n klokprogramma een paar uur aan in de ochtend, maar tja dat kost weer geld.

Het voordeligst uit ben je als je alleen stookt als het echt nodig is, klinkt simpel maar zo is het gewoon. Alle uren dat je weg bent, dus niet stoken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergat ik nog, maar ook wat je in de avond doet is afhankelijk van de mate van comfort die je wenst. Zet je hem te vroeg laag, is het mogelijk niet aangenaam meer het laatste half uur voor je naar bed gaat. Zet je hem te laat laag, heb je een tijdje voor niks gestookt.

Volgens mij moet je zelf experimenteren, steeds iets eerder uit tot je denkt, nu is het koud voor ik naar bed ga
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
+ Wat ik vaak doe als ik 's avonds thuiskom is: niet meteen de thermostaat van 15 naar 20 draaien. In plaats daarvan de thermostaat net zover omhoogdraaien dat de verwarming aanspringt, maar niet verder. De radiatoren zullen dan warm worden. Ook al is de temperatuur in huis nog lang geen 20 graden, de directe warmtestraling van de radiatoren zorgt ervoor dat het toch al behaaglijk aanvoelt. Althans, zolang je binnen het stralingsbereik van een radiator blijft. Stel dat de verwarming afslaat als de temperatuur 16 graden is. Dan koelen na een tijdje de radiatoren af. Op dat moment voel ik de directe stralingswarmte niet meer, en realiseer ik me dat het slechts 16 graden is - te koud dus. Pas dan draai ik de thermostaat weer een tikje hoger, zodat de verwarming net aanspringt. Herhaal het bovenstaande tot het 20 graden is. Op deze manier doe ik er veel langer over om het huis tot 20 graden te verwarmen. En dat zonder dat ik minder comfort ervaar. Ik stook dus minder, en dat scheelt stookkosten.
Summo
10 jaar geleden
goede tip en ongemerkt doe je dat vaak al denk ik, want als je van buiten komt is het je veel te warm als het gelijk 20 graden is, dan is inderdaad bij een lagere temperatuur al aangenaam als de platen maar warm zijn. Echt slecht voor je stookkosten is volgens mij de tijd na het avondeten, dan beweeg je meestal minder en ben je bezig met verteren niet met jezelf verwarmen.
Het voordeligste is een slimme thermostaat. Deze geef je de opdracht dat om op werkdagen het om 18:00 het warm (20 graden) dient te zijn. Om 22:00 wordt temperatuur op de nacht stand gezet 16 celcius. Rond het ochtend uur 18 celcius. Een half uurtje er na. Weer op de 16 graden.
Hierdoor dien je het een keer goed in te stellen en daarna kom je thuis in een behagelijk warm huis.
In het weekend. Overdag 19 graden en 17:00 21 graden. En nachts 23:00 weer terug naar 16 graden.