Is het afsluiten van gas noodzakelijk als ik elektrisch kook?

Woon nu in een huurhuis waar we elektrisch koken, gaan echter binnenkort verhuizen naar een koopwoning. Willen hier elektrisch koken, maar verbruik je bv. bij het douchen ook gas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Het beste antwoord

Als je een (combi)ketel hebt die op gas werkt zou ik je gas niet afsluiten.
Voor warm water kan je een boiler aanschaffen, mits die er al niet is.
Ter vervanging van je CV kan je in je huis elektrokachels plaatsen. Maar dat is niet aan te bevelen. Je zal meer stroom verbruiken dan. Ook is er een kans dat je je aansluiting van de stroom komt te verzwaren. Dit resulteert in een hoger vastrecht van je netbeheerder.

Je KAN het doen, maar je huis warm stoken is beter via gas.
En als je dit zo efficiënt als mogelijk wil doen neem je een HR combiketel.
Mits je een boiler hebt/wil, dan is een normale HR ketel voldoende, alleen voor de CV dus.

Veel succes met de verhuizing!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is niet nodig, je hebt ook gas nodig voor de verwarming en warm water. Je hoeft het gas alleen af te doppen, zodat de leiding afgesloten is. Dit kun je laten doen door een loodgieter, of je kunt het zelf doen, als je handig hiermee bent.
Denk er ook aan dat voor veel elektrische kookplaten (misschien) een nieuwe groep in de meterkast moet worden aangelegd, hiervan liggen de kosten veel hoger dan het afdoppen van de gasleiding in de keuken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een normaal eengezinshuis heb je een cv ketel die werkt op gas dus kun je gewoon niet zondergas.
ronron1212
10 jaar geleden
ja, bij douchen gebruik je gas of stadswarmte. Bij een woning die je bekijkt kun je het evt vragen, of er gas is of stadswarmte. Als er sprake is van stadswarmte, zoals in veel nieuwbouwwijken, is elektrisch koken de enige optie.

Toegevoegd na 2 minuten:
wat crea zojuist toevoegd (we waren alle 3 tegelijk aan het typen) is heel zinvol.

slimste is dus een woning zoeken die past bij je wensen, en bij elektrisch koken zou dat dus een woning zijn op stadswarmte, of een woning die al is omgeturnd van gas naar elektrisch koken, dan heb je zelf die kosten niet meer.