Hoe zit het met de gemeentelijke inschrijving en behoud van huis als je bij 2 gemeenten een sociaal huurhuis hebt geaccepteerd?

Ik heb een huurhuis in de gemeente Groningen. Echter ga ik nu verhuizen naar Noord-Holland. Hierdoor ben ik hard aan het reageren op huizen via de sociale huur. Nu viel het me op dat ik redelijk hoog eindig. Ik heb echter nog tot september verplichtingen in Groningen waardoor ik mijn huis daar nog niet kan opzeggen omdat ik dan daar geen woonruimte heb tot september. Ik wil echter wel graag zeker weten dat ik een huis heb wanneer ik moet verhuizen. Ik zou daarom misschien, als ik een goed huis aangeboden krijg, deze wel alvast willen accepteren. Is dit mogelijk? En hoe zit het dan met de inschrijving bij de gemeente? Of is het niet erg als er bij 1 huis een tijdje niemand staat ingeschreven terwijl het wel is geaccepteerd? Het is dus wel de bedoeling dat 1 van de wordt opgezegd na september!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Antwoorden (1)

Je moet je inschrijven bij de gemeente waar je woont. En dat is dus Groningen. Inschrijven bij de gemeente in de plaats waar je woont, is inderdaad verplicht.
Dus zolang je daar daadwerkelijk woont, hoor je daar ingeschreven te staan.

Een huis accepteren in een andere gemeente is in principe wel mogelijk.
MAAR:
* als je dat huis accepteert, zal je vanaf de datum dat het kan, voor dat huis
de huur moeten betalen.
* Daarmee ben je weliswaar niet verplicht daar meteen te gaan wonen [ en je dus in te schrijven in die gemeente]
MAAR
Gezien het feit dat er veel mensen zij die op een betaalbaar huurhuis wachten,
kan het best zijn dat de verhuurder - bijv. een sociale woonstichting - de eis heeft
dat je daar binnen een bepaalde termijn WEL gaat wonen.
Omdat ze dat huis anders liever aan iemand verhuren met een hogere prioriteit,
iemand met een urgentieverklaring, etc.

Het gaat dus niet zozeer om het accepteren (en de huur betalen) maar ook of de verhuurder daar eisen aan stelt.
Dus moet je bij de verhuurder zijn om dit soort dingen te regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er iemand met een urgentieverklaring en hogere prioriteit zou zijn zou die gewoon voor gaan. Dat gebruiken als argument slaat dus nergens op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het huis waar ik voornamelijk interesse in heb heeft sowieso geen voorrang voor urgentie dus dat scheelt :) maar het zou dus idd wel kunnen dat de woningbouw zegt dat je er binnen een bepaalde tijd moet gaan wonen heb ik begrepen? Die voorwaarden zal ik dan opzoeken/vragen. Aan de andere kant, als ik netjes mijn huur betaal hebben ze toch niks te klagen??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet eens kijken in de voorwaarden of er ergens staat dat je je binnen een x aantal weken moet inschrijven in die stad/dorp. Als dat zo is dan heb je wel een probleem vermoed ik. Als die eis er niet is ga je daar gewoon de weekenden wonen. Ze kunnen jou niet verbieden een baan te hebben waardoor je er doordeweeks niet bent.