Waarom pikken koolmezen niet van vetbolletjes in een pindakaaspotje?

Eerst zat er pindakaas en stonden de koolmezen in rij. Nu heb ik er vetbolletjes in gedaan en komen niet meer

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Amadea
10 jaar geleden
Alle sites met vogelinformatie vermelden dat ze er wél dol op zijn. Misschien mankeert er wat aan de kwaliteit? Of het is nog niet winters genoeg om ze ervan te laten eten. Dat ze pas vet gaan opslaan als het vriest?

Antwoorden (3)

Pindakaas vinden ze veel lekkerder. Die vetbollen zijn ranzig. Ook koolmezen zijn kieskeurig. Als de buren wel pindakaas hebben gaan ze gewoon daar naar toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens naar waar ze het liefst op zitten. Misschien hebben ze geen grip genoeg om zich scharap te zetten wanneer ze pikken.
Maar pinda's zijn waarschijnlijk ook lekkerder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De koolmezen vinden pindakaas veel lekkerder. Als ze moeten kiezen tussen vetbollen, en zelf op zoek naar eten, gaan ze voor de laatste optie. Tot nu toe is het nog niet erg koud geweest dus de vogels hoeven nog geen honger te lijden. Als er geen of zeer weinig voedsel te vinden is, komen ze vanzelf op die (minder lekkere) vetbollen af. Het is als kiezen tussen een plak cake en spruitjes, natuurlijk ga je voor de plak cake, maar als je echt honger hebt neem je ook genoegen met spruitjes.