Hoe komt het dat ik mij niet thuis voel in mijn huis?

Ik woon in een studentenhuis, heb een grote kamer maar voel me er totaal niet thuis vergeleken bij mijn moeder thuis. Bij mijn moeder thuis kan ik genieten van een dag thuis zijn, dit heb ik in mijn studentenkamer niet. Ik kan niet goed met mijn huisgenoten. Hoe komt het dat ik mij niet thuis voel? Kan ik hier wat aan doen? Ik word er namelijk erg ongelukkig van en krijg een belemmerd gevoel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
4.9K

Antwoorden (3)

Je hebt heimwee, vind het misschien moeilijk om te wennen aan de nieuwe omstandigheden. Het enige wat je kunt doen is het zo gezellig mogelijk maken in je kamer. Zet er dingen in die je een goed gevoel geven, en het gaat heus wel goedkomen, maar soms duurt dat even., voor je van je huis een thuis hebt gemaakt. ook dat moet je leren
10 jaar geleden
Hoe lang woon je al op jezelf? Wat je beschrijft is voor mij heel herkenbaar uit het eerste halfjaar/jaar dat ik op kamers woonde.

Niet alleen is je omgeving nieuw, ook je huisgenoten, de invulling van je dag en je vrije tijd maar ook de dingen die er van je verwacht worden: huishoudelijke taken, zelf nadenken over boodschappen en wat je gaat koken, de was doen.

Dit is een grote verandering en je moet jezelf de tijd gunnen om hieraan te wennen. Het aanwennen van een vast ritme kan helpen om een vertrouwd 'thuis' gevoel te creëren. Zet je wekker, ook als je niet naar je opleiding hoeft. Doe bepaalde taken op dezelfde dag/tijdstip en ga op tijd naar bed.

Zorg dat je wat te doen hebt, ga bijvoorbeeld bij een sportvereniging en spreek met mensen af om bijvoorbeeld samen te eten.

Wat ook rust kan geven is om toch regelmatig (weekends en vakanties) naar je moeder te gaan. Hierdoor waardeer je dit thuisgevoel meer en zal je op den duur ook merken dat je aan het eind van zo'n vakantie thuis ook weer terug verlangt naar je eigen studentenkamer met jouw spullen en jouw dagindeling waarbij je je niet hoeft te verantwoorden tegenover anderen.

Het is niet noodzakelijk om goed op te kunnen schieten met je huisgenoten, je bent ze in principe niets verplicht. Maar het scheelt wel een slok op een borrel als je het gezellig kan hebben met de mensen met wie je een badkamer/keuken/wc deelt. Ook dit heeft tijd nodig. Jij moet wennen aan het samenwonen met vreemden, maar zij zullen ook moeten wennen aan een nieuw persoon met zijn eigen gewoontes. Misschien hebben jullie een gezamenlijke ruimte? Ik vond het zelf altijd super om samen te eten. Iedere dag kookte er iemand anders, zo hoefde je ook niet voor iedere dag eten te halen en het was heel gezellig. Je leert elkaar er beter door kennen. Na het afruimen van de tafel ging iedereen weer zijn eigen weg, je bent elkaar niets verplicht.

Hopelijk ga je je snel wat meer thuis voelen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je je niet goed voelt bij je huisgenoten is een logische reden om je niet thuis te kunnen voelen. Begin met prettige mensen om je heen, verder zijn een fijne kamer met vertrouwde spullen, en een prettige leefomgeving (huis en buurt)
Het kan ook zijn tijd nodig hebben, maar doe alvast wat je kan om je omgeving eigen te maken, dat gaat niet vanzelf