wat is de reden dat de merels hier in Antwerpen nu in januari al om 03.30 uu zingen?

Al enkele weken zingen de merels al zo rond 03.30 uur in JANUARI.
Het gezang stopt ongeveer zo rond 04.15 uur. Vervolgens beginnen ze weer zo rond 05.30 uur. De zon is in deze tijd van het jaar nog lang niet aan het opkomen. Heel vreemd dus. Weet iemand de reden hiervan????

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Rond busstation Wageningen hetzelfde verhaal, merels zingen vaak vroeg als het net licht is. Ook zaten ze daar erg hoog en in het oog springen op hoeken van lage flats. In de stad denk ik dus maximale impact omdat er nog geen autoverkeer is rond die tijd. In het bos omdat de merel in het pikkedonker door de bosuil opgegeten kan worden en overdag door de sperwer of havik als hij zich zo blootgeeft. De hele vroege schemering is dus het effectiefst. In het wild zijn het sprinkhaanrietzanger en nachtegaal die in het donker zingen beschermd door vegetatie. De sprinkhaan(riet)zanger is erg grappig en klimt s nachts als een muisje tussen de rietstengels. Ik neem aan dat ze ook door uilen bedreigd worden en daardoor goed beschermd willen blijven tegen aanvallen van buitenaf.

Toegevoegd na 5 uur:
Bronnrn zeggen inderdaad dat het nu de eenjarige merels zijn die met de zang proberen een territorium te reserveren. Door de zeer zachte weersomstandigheden kunnen merels nog steeds aan voedsel komen, hebben ze vokdoende energie om te zingen en blijven ze in het territorium. De oudere mannetjes die je aan de snavelkleur kunt herkennen zingen inderdaad pas in Maart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gezien de huidige weeromstandigheden denken die nu dat het al lente is en beginnen ze al te zingen alof het al maart was.
fremar
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Maar in de zomer zingen ze ook pas bij zonsopkomst. Het is dus geen broedlust, maar te helle verlichting. Ik heb ooit daglichtlampen gebruikt om mijn vogels aan het broeden te krijgen. Dat werkt wonderwel. Dus het licht moet de boosdoener zijn, waardoor ze in een andere stemming komen en niet de temperatuur.
De jonge ( mannetjes)merels die in 2013 geboren zijn oefenen nu in het zingen. Het is dus geen roep om te nestelen maar zuiver oefening. Zodra het enigszins licht wordt beginnen ze te zingen en houden op als het weer helemaal licht is. De merel is in principe een bosvogel en ze zoeken het halfduister , ochtendschemering dus en niet het volle licht. Pas over een paar maanden begint de hofmakerij en willen ze nestelen en paren. De oudere merels houden op dit moment nog hun snavel.