kroonluchter lampjes vaak stuk, wat te doen?

ik heb een oude kroonluchter en de lampjes gaan vaak kapot, zeer snel. weet iemand waar dat aan kan liggen, moet ik nieuwe bedrading er in laten zetten. of kan het aan wat anders liggen. Heb op het moment philips lampjes halogeen en zijn over de 3 euro

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.3K

Antwoorden (5)

Kan aan de bedrading liggen maar als het plafond ook een vloer verdieping is kan het zijn dat het door het lopen komt halogeen word erg warm en kan dan zo kapot springen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al eens ledlampjes overwogen? Worden niet warm en zijn verkrijgbaar in diverse 'lichtkleuren'. Kosten wat meer, maar jouw deftige luchter verdient dat toch....?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk gebruik je de halogeenlampjes met een dimmer. Teveel dimmen van een halogeenlamp is niet goed voor de levensduur. De temperatuur van de lamp is in gedimde toestand lager waardoor de halogeencyclus niet goed werkt. Er slaan dan moleculen neer op de binnenzijde van het glas van de lamp. Dit versnelt het afbreekproces van de gloeidraad, en verzwakt het glas.

Probeer halogeenlampjes met een lager wattage en dim deze niet al teveel. Ledlampjes worden ook steeds goedkoper en beter en kunnen ook een goed alternatief zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf heb ik een Maroeska Metz designlamp met "gewone" lampjes met bajonetsluiting en al veel verkopers van die lampjes hebben gezegd, dat de dimmer, die de vorige bewoners hebben geplaatst, de oorzaak zou zijn van het vele stukgaan van deze lampjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te snel doorbranden licht nooit aan de bedrading
Of de lampjes hebben de verkeerde spanning, of worden gevoed door een verkeerde trafo.
Welke spanning hebben de lampjes die je er in stopt, en kun je meten welke spanning de lampjes vanuit de kroonluchter krijgen?
Is het mogelijk een passende dimmer te gebruiken, en ze iets te dimmen?

Of de lampjes zitten zo in de kroonluchter, dan ze hun warmte niet goed kwijt kunnen