Kun je energie besparen als je water kookt op half gas?

Wat is de meest efficiente manier om water in een pan te koken, vol gas (of verlies je dan veel warmte) of half gas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Antwoorden (3)

Een beetje ertussenin. Je weet ook wel dat je pan met water erg snel afkoelt. Zet hem op een spaarbrander, en het gaat nooit koken.
Volgas gaat er inderdaad veel warmte verloren, maar hoeveel gas het beste is hangt van de omstandigheden af.
Het zuinigst is sowieso een grote (wijde) pan (koekepan bijvoorbeeld) op een kleine pit. Dan verlies je het minst
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een grote/wijde pan moet ook zelf verhit worden door het gas dus kost meer energie. Een pan waarbij de punten van de vlammen van je gaspit er niet onderuit komen is de beste maat. Dus een steelpan op de kleine pit is het meest rendabel.
Dan hangt er van af hoe groot je pan is en hoe groot je gaspit is.

De beste manier is om het gas zo ver open te draaien dat het de bodem van je
pan verhit.
Vol gas en komt het langs de bodem, dan verlies je energie.
Een te klein pitje duurt te lang en dat kost extra.

Dus:
Neem een pannetje wat de hoeveelheid kan bevatten die je nodig hebt.
Pas het formaat pan aan aan je behoefte.
Draai dan het gas open zodat het de bodem van de pan verhit en niet de zijkanten.
Leg de deksel op de pan, zodat er van boven geen warmte verloren gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begin met het water in de pot te doen die je werkelijk nodig heeft, met een klein beetje extra wegens het verdampen.
Zet dan een deksel op de pot.
Door de omgeving zal er ook een koelende werking zijn op de pot en daardoor ook op de vloeistof zijn.
Het is nu de kunst om het vuur zo hoog te zetten, dat het de afkoeling van de omgeving kan overwinnen en en dat je zo dicht mogelijk komt bij de formule dat je 1 Kcal nodig hebt om 1 kg water 1 graad te laten stijgen. Hoe hard je uw vuur dan moet zetten heeft dan veel te maken met de omgevingstemperatuur. Buiten in de vrieskou zal je het vuur harder moeten zetten dan in een kamer waar het 30 graden is.
Het kan zelfs zijn dat je het water niet aan de kook krijgt omdat de afkoeling groter is dan de calorien die het vuur in de vloeistof kan brengen.
Ook is de hoogte waarop je u bevind van groot belang. Zo zal door de verminderde druk op een hoogte het water sneller koken. Maar op grote hoogte is het niet mogelijk om een goede kop thee te maken. Voor een goede kop thee heb je water nodig dat zoveel mogelijk de 100 graden heeft bereikt. Ik heb juist gezegd dat water op grote hoogte sneller kookt maar dat komt omdat water op grote hoogte reeds op bv 95 graden of minder kookt.
Dus hoe hard je uw vuur moet zetten heeft veel factoren. De omgevingstemp, de hoogte, hoe koud is de vloeistof, de isolerende werking van de pot, de mate van het materiaal waarvan de pot is gemaakt, en niet te vergeten de grote van het vuur.
een klein vuurtje zal je vol open moeten zetten, terwijl je een groot vuur minder moet zetten. Zorg er wel voor dat het vuur onder de pot blijft.
ook van belang is hoe dat het vuur onder de pot wordt geconcentreerd.
Robby BB