Het dimmen van licht is gebaseerd op het verschuiven van de fase van de wisselstroom. Het licht van een gloeilamp of halogeenlamp wordt steeds geler en roder van kleur en zwakker. Het stroomverbruik neemt daarentegen niet lineair af. Als de lamp bijna geen licht meer geeft, wordt er nog altijd ca. 25% stroom verbruikt van dat wat de lamp maximaal kan verbruiken. Dimmen van licht is dus inefficiënt qua energieverbruik en kostenbesparing. Je kunt beter het juiste aantal lumen kiezen voor de gewenste lichtsterkte. Je kan de sfeer ook aanpassen door meerdere lichtpunten te gebruiken.

Als je flink wil besparen op je verlichting in huis kan je overwegen over te stappen op ledlampen. Een goede ledlamp schaf je al aan voor minder dan 10 euro en heb je snel terugverdiend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, met een dimmer bespaar je stroom.
Wel is het zo dat een gloeilamp minder efficiënt brandt als je hem dimt, door het dimmen verschuift het spectrum van het licht naar de kant van infra-rood.
Relatief wordt dan een groter deel van de verminderde energie in warmte omgezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een dimmer kan je wel elektriciteit besparen, maar het hangt ervan af hoe je dimmer werkt.

Bij een dimmer moet je op twee aspecten letten. Ten eerste: Een dimmer kan bijkomend stroom verbruiken ook al staat de lamp niet aan. (Je kent dat wel... Als je tv op stand-by staat, dan verbruikt dat ook al wat.) Ten tweede: Een dimmer kan de vermindering van licht vertalen naar een vermindering van stroomverbruik... sommige doen dat beter, sommige doen dat helemaal niet. In beide gevallen hangt het ervan af hoe je dimmer werkt en hoe die geïnstalleerd is.

Hoe werkt zo'n dimmer nu? Met een dimmer kan je een lamp niet alleen in- en uitschakelen (helder en donker) maar je kan ook voor een toestand daartussen kiezen. Om dit te kunnen, plaats je een dimmer tussen je stopcontact of elektrische aansluiting en de lamp. De dimmer verandert dan de eigenschappen van bvb. de netspanning (230 V en 50 Hz) die uit je stopcontact komt zodanig dat de lamp minder licht geeft. Daarvoor kan hij ofwel de amplitude (230 V) verminderen ofwel de golfvorm (50 Hz doorlopend of enkel een stukje daarvan.

Nu hangt het af van de dimmer of je daarbij ook energie bespaart. Een stuk amplitude verminderen kan je gewoon door een 'weerstand' voor de lamp te plaatsen. Die zet dan een deel van de elektrische energie om in warmte. Maar daar heb je niets aan en je elektriciteitskost blijft dezelfde! Sommige oude dimmers deden dit zo. Niet goed dus. Soms zit daar ook een kleine transformator in, dat is al beter maar toch heb je daar ook nog een verlies.

De meeste moderne dimmers beînvloeden echter de golfvorm. Als je aan de dimmer draait (of duwt), geven ze een groter of kleiner deel van de 50-Hz golfvorm door aan de lamp. Als je een groter deel geeft, krijg je meer licht. De schakeling zorgt ervoor dat dit mooi stabiel blijft en de lamp en je ogen vertalen dit in een gemiddelde helderheid omdat ze vrij traag reageren ... je gaat dus geen flikkerend licht krijgen. Waar je wel moet opletten is dat als je aan de dimmer draait de helderheid veel sneller afneemt dan je stroomverbruik. Dus op moment dat je denkt ik heb maar half zo veel licht, zit je nog altijd met duidelijk meer dan de helft van de stroom. Je bespaart dus minder dan je denkt, maar met moderne dimmers zou je wel iets moeten besparen.