hoe hoog moet ik het warm water zetten van mijn combiketel, wat is efficent?

Mijn combiketel staat op zolder. het warme water staat nu op 55 graden. als ik het hoger zou zetten duurt het volgens mij langer om het water op te warmen en verspil ik meer. Of kan ik het juister beter hoger zetten. Wat is efficent? Graag uit ervaringen spreken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
4.7K
Amadea
10 jaar geleden
Zestig graden. Want bij lagere temperatuur geef je legionella de kans.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea heeft gelijk, 60 is het minimum. Veel hoger mag niet wegens toenemend gevaar voor letsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lager is zuiniger, maar 60 is het minimum.
CV water mag wel lager, dat is vaak zuiniger.

Het beste antwoord

De watertemperatuur is met 55 graden net iets te laag, waardoor er risico is op Legionella. Je kunt de watertemperatuur voor het warm kraanwater of tapwater instellen op 60 graden.

Kijk in de handleiding van je HR ketel naar de bespaar mogelijkheden. Als je CV ketel nu op een comfort stand staat kun je nagaan of je de comfort-stand van je CV ketel uit kunt zetten. Met een comfort-stand voor warm tapwater wordt dag en nacht een voorraadje water of een verwarmingsplaat op temperatuur gehouden zodat je niet lang op warm water hoeft te wachten. Dit warm houden kost echter zo’n 80 m3 gas per jaar. Gebruik je de eco-stand dan wordt het water pas verwarmd als je de kraan opendraait. dat kost iets meer water en je moet iets langer wachten maar je bespaart wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
En wat de verwarming betreft: als het lang duurt voor de ruimte verwarmd is, midden in de winter bijvoorbeeld, of als het hard waait, kun je 'm beter wat hoger zetten.

Andere antwoorden (1)

En wat ook belangrijk is alle buizen issoleren met grijze buis issolatie en daar om heen ducktape plakband zo dat het niet los laat, heeft mn vader ook gedaan .