Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welk soort trekkap is het meest effectief?

Sinds kort hebben wij de openhaard in gebruik (heerlijk wat een sfeertje;) maar op de schoorsteen staat geen trekkap.
Hij trekt redelijk maar dat kan natuurlijk altijd beter.

Ik ging eens kijken en zag dat er heel veel verschillende soorten trekkappen zijn, oz ronde die door de wind ook gaan draaien en vierkante met openingen op de hoeken.

Nu ben ik er uit dat het voor het schoorsteenvegen wel handig is als ie een deksel of kiepsysteem heeft, maar voor "de trek"...... wat is dan handig?
Wil natuurlijk geen rook mijn woonkamer in maar er ook niet te veel warmte mee kwijt raken......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je schoorsteen lang genoeg is, heb je heel geen trekkap nodig. Die worden alleen aangebracht bij een te korte pijp en een te smalle opening.
Rook in je kamer krijg je bij mist en/of bij een gesloten afvoerkanaal.

Je kunt de trek zelf controleren door een aansteker (met vlam) in de openhaard te houden en te zien of de vlam naar het trekgat getrokken wordt.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar hoe weet ik of de pijp te kort en/of de opening te smal is?
de pijp is 150 mm. onze schoorsteenveger zei ons dat een kap verplicht is (en wilde ons een veel te dure kap aansmeren) hij trekt wel, maar bij minder wind krijgen we wel rook de kamer in zaken wij
Ivana
12 jaar geleden
Ik zou voor die eventueel verplichte kap even je brandverzekering bellen. Scheelt misschien bakken met geld. De schoorsteenveger wil aan je verdienen, dat is duidelijk. De lengte van de pijp moet zeker over een hoogte van twee verdiepingen zijn, dus een meter of 5 hoog. De breedte van de pijp is volgens mij goed. De onze is maar 11cm.
Ik denk niet dat de wind zoveel invloed heeft, wel mist en vocht in de lucht en dat was de laatste tijd behoorlijk.
Staat je schuif wel helemaal open?
Wat ook helpt, is om een aanmaakblok (zo'n grote) in vier delen te hakken en met een kwart je haard aan te maken. Dan wordt het vuur heter en zullen je houtblokken sneller heet branden en niet gaan smeulen. Bij een heter vuur wordt de trek ook beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb gemist dat je had gereageerd op mijn reactie, dus kom hier nu erg laat mee en moet mijn vraag gaan sluiten:(wat er ook gebeurd we krijgen e.e.a. aan rook/dampen binnen en met kleine kinderen wil ik niks riskeren. schuif staat vol open, boven de schoorsteen steekt geen stukje pijp uio/t, maar de pijp gaat wel ook over de volgende 2 verdiepingen.
(dus beneden, slaap en zolder verdiepeing). je weet niet welk soort kap beter is? (of wie me dat zou kunnen vertellen?)
Ivana
12 jaar geleden
Google even op openhaarden/ openhaardenwinkel. Er zijn in Nederland diverse zaken. Hebben wij ook onze openhaard gekocht. Zij geven advies en dat is beter advies dan van een schoorsteenveger die wat wil bijverdienen. Ik zou ook het risico niet willen nemen.
Het kan ook nog zijn dat je schoorsteen ergens lek is, maar meer zou ik ook niet weten. De lengte is in ieder geval goed.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks, ook voor je reacties op de mijne:)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing