Hoe worden leegstaande panden beschermd tegen vorst?

Ik zit zelf momenteel midden in een verhuizing en zal zogauw het gaat vriezen 's nachts de verwarming in het oude pand op 15 graden zetten ter voorkoming van het bevriezen van de leidingen. Tegenover mijn nieuwe woning staat echter een groot bankgebouw wat al ruim 3 jaar leegstaat. Nu rijst bij mij de vraag, hoe wordt in dit soort panden voorkomen dat de leidingen bevriezen? Staat al 3 jaar lang de ketel volcontinu te loeien om de verwarming op 15 graden te houden? En wie is er dan verantwoordelijke voor de energiekosten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Dat hangt af van de werkelijke plannen met het pand en de verwachtingen van verhuur.

Is de verwachting dat het weer verhuurd gaat worden, dan zal alles aan blijven staan.
Zoveel kost het trouwens niet om alles op 15 graden te laten, daar staat de ketel echt niet voor te loeien.
En het kan veel schelen, een koperen waterleiding kan prima langere tijd leeg staan.
Een cv installatie niet. De binnenkant is niet helemaal droog te krijgen en de rest kan ook niet goed tegen koude en vocht: roest.

Aan de andere kant zit er in een kantoorpand vaak heteluchtverwarming (en airco).
Dat kan eenvoudig uitgezet worden.
Aan sanitair zit er relatief weinig in een kantoorpand.
Echter bij langere tijd leegstand zullen alle sifons en toiletten droog komen te staan: dat gaat stinken..

Daarnaast worden veel panden tijdelijk bewoond (anti-kraak), dan blijft alles gewoon aanstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het water is afgesloten.
De leidingen zijn leeggemaakt: hoofdkraan dicht en alle kranen open, inclusief de leegloopkraantjes.

Zo'n leegstaand pand heeft nog steeds een eigenaar en die zal misschien af
en toe iemand langs sturen om de boel te controleren.
En die eigenaar is dus ook verantwoordelijk voor alle kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn cv wordt nooit kouder dan 7 gr. Zo is hij door de woningbouwvereniging afgesteld en hij kan dus nooit bevriezen, ook al zet ik de stand op 0. Misschien is dat bij dat gebouw ook het geval.